Han är sista vänsterföraren

Få gånger har svenskarna kipat efter andan som när vänster blev höger i Sverige. Idag är det 50 år sedan trafikomläggningen, och sidbytet har gett Jorma Kuivinen från Uppsala en alldeles särskild plats i historieböckerna.

Erfaren. Som cyklist i Finland hade Jarmo viss vana av högertrafik.

Erfaren. Som cyklist i Finland hade Jarmo viss vana av högertrafik.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2017-09-03 08:00

– Håll dig till höger, Svensson. Annars slutar det bara med en smäll. Håll dig till höger, Svensson. Annars lutar det åt en riktig skräll.

Peter Himmelstrands stämma ljuder ur mobiltelefonen hemma hos Jorma Kuivinen i Svartbäcken. Han nynnar med till tonerna av The Telstars låt ”Håll dig till höger, Svensson.” Både Jorma Kuivinen och hans fru Anita Larsson minns låten väl. Tillsammans med broschyrer och reklam bildade den en massiv kampanj som påminde Sveriges trafikanter om att det från och med den 3 september 1967 är höger sida som gäller på vägarna.

Idag är det exakt 50 år sedan.

– Det var grejer på TV och radio hela tiden, man blev påmind varje dag. Om inte annat blev man det av det snedställda H-märket som satt på instrumentpanelen. På så vis skulle man alltid vara "a jour" om att det var höger som gällde.

De allra flesta har något minne av bytet från vänster- till högertrafik, men för Jorma Kuivinen är det extra speciellt. Dagen före sidbytet klarade han som nybliven 18-åring uppkörningen på Nordlanders körskola i Uppsala. En bedrift som gjorde honom till den siste i hela länet att ha rattat hem ett körkort under vänstertrafik.

– Det kändes naturligtvis bra. Det fanns en hel del olyckskorpar som sa att det skulle bli kaos och panik, men jag har inget minne av några bekymmer, säger Jorma Kuivinen.

När klockan slog 05:45 på söndagsmorgonen stannade trafiken i hela landet. På motorvägar eskorterades bilister av polis och i städerna uppmanades svenskarna att med största försiktighet flytta bilen från vänster till höger körfält – en manöver som gett upphov till flera klassiska bilder. För att underlätta bytet fylldes gatorna av poliser och militärer, och under den första veckan fanns det vakter vid många övergångsställen.

– Det fanns en del historier på den tiden. Jag hörde om någon som inte riktigt hade anammat sidbytet och hamnade på fel sida motorvägen. Annars tror jag faktiskt att olyckstalen sjönk.

Trots den stora förändringen och möjligheten att senare ta körkort under högertrafik hade han inga funderingar på att skjuta upp körkortet. Sidbytet blev aldrig någon störra omställning för Jorma Kuivinen. Han spenderade sina första sju år i Ylistaro några mil öster om Vasa i Finland. Där byttes vänster mot höger drygt 100 år tidigare, och som tonåring var han en frekvent besökare av sin hemort.

– Varje sommar åkte vi över till Finland med föräldrarna och där stannade vi i flera veckor. Jag var visserligen inte tillräckligt gammal för att ha något körkort då, men jag cyklade en hel del. Det gjorde ändå att jag hade lite vana av att ta mig fram på höger sida.

Om bytet på hemmaplan inte innebar någon större utmaning blev det desto svårare vid ett besök hos hans son i England för några år sedan. Där råder vänstertrafik, och på väg in i en rondell fick han känna på hur svårt det kan vara att plötsligt byta sida.

– Där är ju allting helt omvänt, och efter den första rondellen var det direkt dags för en till. Som tur var hade jag en bra "co-driver" i Anita, och vi klarade oss helskinnade.

Hur tror du det skulle fungera att byta sida idag?

– Vi är ju ganska lugna och försiktiga här i norr, men jag tror att det skulle bli mer kaotiskt nu än då. Olyckskorpana som trodde det skulle bli kaos på 60-talet skulle nog komma kraxandes och fråga: "Vad var det vi sa?".

Visste du att...

Trafikomläggningen officiellt kallades för Dagen H

Hastigheten till en början begränsades till 30 km/h i städerna

Fler än 10 000 poliser och militärer var ute på gatorna

Dödstalen i trafiken sjönk efter bytet, mycket tack vare lägre hastigheter

Källa: TT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!