I den omdiskuterade tittarsuccén "Love is blind" blev fem par gifta utan att ha sett varandra innan. Med en vägg mellan sig och sin kommande gemål friade fyra män till fyra kvinnor och en kvinna till en man. Men när paren väl sågs på riktigt tog den ende mannen som blev friad till, Rasmus, tillbaka traditionen och föll ner på knä framför sin Krisse-Ly. Ritualen skulle göras om, göras rätt.
Skottdagen är enligt gammal tradition den enda dagen då kvinnor får fria till män. Hur absurd en kvinnas frieri tycktes så sent som i början på 1900-talet kan illustreras av ett vykort från 1904 som finns på Institutet för språk- och folkminnen. ”Akta dig karl. Det är skottår” lyder texten och på bilden jagar en kvinna en stackars ungkarl som flyr för glatta livet.
Traditionen med att kvinnor får fria enbart på skottdagen sägs ha rötter ända tillbaka till 400-talets Irland där skyddshelgonet Sankt Patrick bestämde att kvinnor skulle få fria en dag vart fjärde år. Något som kan tyckas absurt i dagens samhälle.
Karin Hassan Jansson som är docent och lektor i historia vid Uppsala universitet har forskat på bland annat äktenskapet ur ett genusperspektiv ända tillbaka till 1600-talet. Med tanke på vad äktenskapets syfte då var, skulle det faktiskt varit konstigt om kvinnor hade stått för majoriteten av friandet.
– Man utgår i dag från att alla ska vara lika inför lagen, men fram till 1800-talet var grundtanken olikhet. Bara vuxna män hade rätt att förvalta egendom, var helt myndiga och hade rätt att utföra ett hantverk. Vid ett frieri skulle mannen gå till kvinnans giftomän, vilket ofta var hennes närmsta manliga släktingar och be om hennes hand. Efter det fick han fria till kvinnan.
Kvinnor blev myndiga under senare delen av 1800-talet i Sverige, och inte förrän i början av 1900-talet fick gifta kvinnor bedriva företag utan sin mans tillstånd. Att det varit mannens uppgift att fria var även instiftat i vissa lagar. I landskapslagarna och i 1734-årslag står det att det var mannens uppgift att fria.
– I dag är normen att det är mannen som ska fria bara kulturell, inte alls juridisk. Jag har forskat om sexualitet och våldtäkt historiskt och den informella normen att det är mannen som ska ta initiativet vid sex har levt kvar länge. Kanske påverkar den där idén om mannen som initiativtagare även att vi fortsätter att tycka att mannen ska ta initiativ till frieri, säger Karin Hassan Jansson.
Eva Knuts är etnolog vid Göteborgs universitet och skrev sin avhandling om föreställningar om vad ett bröllop ska vara.
– Anledningen till att det var just på skottdagen kvinnor skulle få fria var att när allt annat var upp och ned kunde väl kvinnor lika gärna få fria, berättar hon.
När hon skrev sin avhandling studerade Eva Knuts sidor på nätet som handlade om bröllop och pratade med mängder med par som var i färd med att gifta sig.
– I själva idén om frieri finns det en som är passiv och en som är aktiv. Och när jag hängde på sidor som Bröllopstorget och Familjeliv blev det uppenbart att kvinnor fortfarande går runt och väntar på att mannen ska fria. Många ville inte göra det själva.
I Ungdomsbarometern från 2017 där 15 till 24-åringars tankar om framtiden undersöks, ställs frågan om vem som ska fria. 66 procent av kvinnorna svarar mannen, 2 procent av männen svarar kvinnan.
Varför lever det gamla kvar just här tror du?
– Det finns ingen statistik på hur många kvinnor som har friat och de allra flesta par kommer överens och förlovar sig tillsammans. Men jag tror att populärkulturen är en del i det. I film och tv-serier matas vi med det romantiska frieriet och jag vet kvinnor som blivit besvikna på sina män för att männen inte friade på rätt sätt. Det var fel plats eller fel tidpunkt.
I "Love is blind" liksom dokusåpan "Kärlek vid första ögonkastet" används giftermålet som ett klister i en tid när Tinder har gjort människor så ersättliga att det blivit svårt att hitta varaktig kärlek. Och symptomatiskt utbrister Amanda som är förlovad med Sergio i "Love is blind": "Det bli så skönt att sätta lås på den här relationen med ett giftermål".
– Exakt så tror jag det är för många, säger Eva Knuts.
– Man vill gifta sig bort från osäkerheten och då blir en mans frieri viktigt för en kvinna som en symbol för att han verkligen vill vara med henne och inte svajpa vidare. Med en ring på fingret är man i varje fall lite säkrare.