Halva middagspriser i kristider
Halva priset på maten - har krisen nått Uppsalas restaurangvärld? City har pratat lågkonjunktur med stans krögare.
Magnus Björkegren, ägare av Oasia och Flustret, på restaurang Oasia som nu lockar folk med halva priset.
Foto: Hans E Ericson
Är det krisen som har slagit till?
- Nej, det handlar inte om lågkonjunkturen utan mer om att vi vill få in folk till avdelningen längst in i restaurangen vilket har varit svårt hittills, säger Magnus Björkegren, ägare av Oasia och Flustret.
Ingen av de krögare UNT har talat med har förändrat menyerna eller sänkt priserna på grund av krisen. På Oasia har man i stället dragit in på småutgifter och stoppat alla onödiga inköp.
- Det gäller att tjäna pengar också. Man kan inte bara sänka priset på maten, man måste ju också gå med lönsamhet, säger Joseph Lahyani, delägare på Biztron.
Han upplever inte att krisen har varit särskilt kännbar.
- Folk går fortfarande ut och äter. Däremot märker vi att man väljer lite billigare rätter, säger Joseph Lahyani.
Flera av Uppsalas krögare upplever att Uppsalaborna går ut och äter i ungefär samma utsträckning som före finanskrisen. Och de tycker att affärerna går hyfsat trots den dystra statistiken för restaurangbranschen.
- Vi har påverkats mindre av krisen än jag trodde. Men vi ser att nattklubbsbesökare köper lite mindre. Nu kanske man dricker mer hemma innan man går ut, säger Magnus Björkegren.
Ett antagande som förstärks av det ägaren till nattklubben Blue Moon bar sa i en intervju i UNT i veckan:
- Vi öppnade fyra dagar efter att Lehman Brothers kraschade. Det var extrem otur. Det har varit tungt, folk blev försiktiga med att spendera pengar.
Under hösten 2008 ökade konkurserna bland restauranger i hela landet och i Uppsala län gick elva restauranger i konkurs.
Enligt Björn Arnek, ekonom på Sveriges hotell- och restaurangföretagare, SHR, är det många restauranger som det går dåligt för just nu.
- Men konkurserna är i antal mycket färre än vid förra ekonomiska krisen i början på 1990-talet. Då var ändå antalet restauranger mycket färre, säger han.
Björn Arnek tror att det kan bero på att branschen har blivit mer mogen och professionell sedan 1990-talet, vilket gjort att krögare förberett sig för krisen i tid.
Svenssons krogar har inte märkt av någon nedgång i omsättningen.
- Nu går vi mot våren och då spelar vädret större roll än konjunkturen, sedan får vi väl se hur det blir efter sommaren. säger David Åström, vd.
Katalin Varga har inte märkt av någon kris på Pub 19, men på hennes andra krog Katalin Östra station har man märkt en viss nedgång. Men det är ingenting som Katalin Varga oroar sig för.
- Kriser, det har man ju hela livet ändå, de kommer och går. Och restaurangbranschen går alltid upp och ned. Den här krisen är ingenting att tala om för vår del i alla fall, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!