Halloweenprylar säljer dåligt

Butikerna fortsätter att uppmärksamma halloween. Men försäljningen och intresset verkar ha avstannat.

Noa, Ida Elin Dernfalk är mer intresserade av leksaker än halloweenprylar.

Noa, Ida Elin Dernfalk är mer intresserade av leksaker än halloweenprylar.

Foto: Frida Andersson

Uppsala2012-10-31 11:03

Handeln anser att halloween minskat i betydelse för deras försäljning under de senaste åren. Och färre än en av tio uppgav halloween som viktig för försäljningen. Det visar 2010 års handelsbarometer, som gjorts av Svensk handel.

Samtidigt uppger en majoritet av konsumenterna att de tycker att de finns fler halloween-relaterade produkter i handeln i dag än tidigare. Hans Löwlund, chef på företagsservice Svensk handel tror att det är uppmärksamheten för halloween som har ökat.
– Det finns dock en efterfrågan på att göra någonting roligt den här helgen från konsumenternas sida, och handeln har lärt sig att ta till vara på de mindre helgerna. Men vi har blivit mer mångkulturella, vilket även gör att konkurrensen bland småhelgerna blivit större. Detta gör det svårt för en ”importerad” helg som halloween att öka något väsentligt, säger han.

Fyra av tio konsumenter uppger i samma undersökning att de firar halloween. Men det är svårt att mäta vad som egentligen inhandlas till följd av att helgen inträffar. Enligt Svensk handel är det främst livsmedelsaffärer, blomsterbutiker och leksaksaffärer som går framåt under helgen.

På leksaksaffären Leklust city i Uppsala tycker man att firandet av halloween har stannat av.
– Det var en större grej när det började för flera år sedan. Jag tror inte att det uppmärksammas på samma sätt i skolorna längre, säger Mats Hjelm som driver butiken.
Johanna Dernfalk har tagit med sig syskonbarn och barn till butiken på tisdagsförmiddagen. Men det är annat som lockar framför läskiga masker och låtsasblod.
– De är inte så intresserade av halloween-grejerna. De firar varken i skolan eller hemma, säger hon samtidigt som en låda med studsbollar studsar ut över butiksgolvet.

Julen toppar

Halloween hamnar på nionde plats bland de viktigaste helgerna för handelns försäljning.
På första plats hamnar jul, följt av påsk, midsommar, nyår, allhelgonahelgen, mors dag, alla hjärtans dag och fars dag.

Källa: Handelsbarometern 2010

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!