Handeln anser att halloween minskat i betydelse för deras försäljning under de senaste åren. Och färre än en av tio uppgav halloween som viktig för försäljningen. Det visar 2010 års handelsbarometer, som gjorts av Svensk handel.
Samtidigt uppger en majoritet av konsumenterna att de tycker att de finns fler halloween-relaterade produkter i handeln i dag än tidigare. Hans Löwlund, chef på företagsservice Svensk handel tror att det är uppmärksamheten för halloween som har ökat.
– Det finns dock en efterfrågan på att göra någonting roligt den här helgen från konsumenternas sida, och handeln har lärt sig att ta till vara på de mindre helgerna. Men vi har blivit mer mångkulturella, vilket även gör att konkurrensen bland småhelgerna blivit större. Detta gör det svårt för en ”importerad” helg som halloween att öka något väsentligt, säger han.
Fyra av tio konsumenter uppger i samma undersökning att de firar halloween. Men det är svårt att mäta vad som egentligen inhandlas till följd av att helgen inträffar. Enligt Svensk handel är det främst livsmedelsaffärer, blomsterbutiker och leksaksaffärer som går framåt under helgen.
På leksaksaffären Leklust city i Uppsala tycker man att firandet av halloween har stannat av.
– Det var en större grej när det började för flera år sedan. Jag tror inte att det uppmärksammas på samma sätt i skolorna längre, säger Mats Hjelm som driver butiken.
Johanna Dernfalk har tagit med sig syskonbarn och barn till butiken på tisdagsförmiddagen. Men det är annat som lockar framför läskiga masker och låtsasblod.
– De är inte så intresserade av halloween-grejerna. De firar varken i skolan eller hemma, säger hon samtidigt som en låda med studsbollar studsar ut över butiksgolvet.