Halloween lockar främst de yngre
Halloween marknadsfördes för några år sedan som en stor köpfest för handeln. Men intresset för högtiden har svalnat och blivit mera av en angelägenhet för barnen, vilket också märks ute i butikerna.
Tioåriga Fanny Larsson letar efter en passande dräkt till helgens barnkalas med halloweentema, första gången som hon uppmärksammar högtiden.
Foto: Hans E Ericsson
Även dagligvaruhandlarna slog mynt av den nya traditionen med mat, godis och receptförslag i halloweenstil.
Men firandet stötte på motstånd, inte minst från kyrkan som motsatte sig sammanblandningen med den kristna allhelgonatraditionen, och tappade i attraktionskraft hos handlarna. En färsk undersökning från Svensk Handel visar att de flesta butiksinnehavarna inte satsar särskilt mycket på helgen - trots ett något ökande intresse från konsumenterna.
- Det blev ju en debatt om detta för ett antal år sedan, och inom Svensk Handel försökte vi råda handlarna att lägga sin försäljning till helgen före allhelgonafirandet, så att den fick vara i fred. Men min känsla är att halloween börjar hitta rätt form nu och att intresset har ökat lite i år, säger Anna-Carin Hultberg på Svensk Handel i Uppsala.
Från att ha börjat som en högtid för bredare konsumentgrupper verkar nu halloween främst ha etablerat sig ordentligt bland de yngre. Det märks också i branschen. Medan dagligvaruhandlarna inte längre märker av helgen på samma sätt utgör den ett betydligt viktigare moment för leksaksbutiker och vissa specialistaffärer.
- För oss är halloween en stor händelse som vi satsar stenhårt på. Vår försäljning av halloweenprodukter har ökat med 5-10 procent för varje år och det går bra för leksaksbranschen generellt, säger Jan Nyberg, försäljningsdirektör på BR-Leksaker.
På leksakskedjans butik i S: t-Persgallerian är det en strykande åtgång på kläder, smink och andra artiklar, enligt butikschefen Theresia Larsson.
- Särskilt dräkterna säljer bra, det vi köper in tar slut fort. Det är inte bara barn utan även många studenter som köper dräkter och klär ut sig till fester, säger hon.
Enligt undersökningen från Svensk Handel, som berör 1000 konsumenter, tänker fyra av 10 svenskar fira halloween på något sätt. En tredjedel av de tillfrågade planerar att spendera mellan 100 och 500 kronor på olika artiklar, samtidigt som 54 procent har uppfattningen att helgen har ökat i betydelse. På Svensk Handel tolkas det som att det finns potential för ökade satsningar från enskilda handlare.
- Det här är ju den enda festhögtiden vi har på hösten och jag tror att den är här för att stanna. Men det gäller att hitta en bra balans, säger Anna-Carin Hultberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!