Hållbarhet årets tema på UF-mässan

En duk av bivax som ersätter platsfolien i ditt kök. Med den produkten blev Bivaxfabriken från Uppsala UF-galans stora vinnare i år. Företaget är redan en succé.

Jenny Zettergren, Julia Engström, Alice Eriksson och Sanar Karim går på Celsiusgymnasiet i Uppsala. De driver UF-företaget Necessary som säljer återanvändbara plastöverdrag för mat.

Jenny Zettergren, Julia Engström, Alice Eriksson och Sanar Karim går på Celsiusgymnasiet i Uppsala. De driver UF-företaget Necessary som säljer återanvändbara plastöverdrag för mat.

Foto: David Hallerby

Uppsala2020-03-04 16:55

Bilda aktiebolag till sommaren. Kanske lansering i Europa. Uppsalakillarna Albin Ljudén och Victor Olsmats som driver bolaget Bivaxfabriken verkar onekligen ha framtiden för sig. På onsdagen blev bolaget den stora vinnaren under årets gala för länets gymnasielever i utbildningskonceptet Ung Företagsamhet, UF. Bland annat vann de totalklassen både i Uppsala kommun och i hela länet. 

Redan har Bivaxfabriken sålt varor för 270 000 kronor. 

– Det här har varit en dröm ända sedan första UF-dagen, säger Albin Ljudén.

Hur kan ni redan ha lyckats sälja så bra?

– Produkten ligger helt rätt i tiden. Vi har också haft ett digitalt fokus med bra marknadsföring och byggt upp en hemsida som verkligen förklarar vad som är så bra med den här produkten, säger Albin Ljudén.

Vinnarna under galan var många och glada. Förutom alla vinnande företag, blev Westerlundska gymnasiet i Enköping bästa skola.

I juryns motiveringar var hållbarhet ett återkommande ord. Och under onsdagens stora mässa på IFU-arena, där UF-företagen visade sina produkter var kläder och återvinning ett tydligt tema.

Ett av de företagen är KIF konstruktion och produktion UF som återanvänder gamla kläder och tyger, som till exempel gardiner, och syr nya väskor av dem. 

– Vi syr allting själva, säger Mohammed Taqirezai bakom symaskinen medan nålen jobbar febrilt.

Ett annat företag som satsar på kläder är Loc Wear UF. Loc står för "lack of colour" och tanken bakom kläderna är att de ska vara stilrena.

– Kläderna går bara i svart, grått och vitt. Vi vill inte att designen ska ta över för mycket, säger Victor Bredberg Holm, en av företagets grundare.

Företaget Necessary UF säljer återanvändbara plastöverdrag för mat.

– Det är ett bättre och billigare sätt att minska på plastanvändningen. Ett av våra plastöverdrag kan användas flera hundra gånger. En plastpåse eller plastfolie slänger man ju oftast efter bara en användning, säger Jenny Zettergren.

Joakim Leo från reklambyrån Zellout och Michael Prising, till vardags på Feskarn, är jurymedlemmar i årets tävling. De bedömer i kategorin varumärke, som är en av 12 olika kategorier som de unga företagarna kunde vinna priser i.

– Ett bra varumärke handlar om att få hela upplevelsen av ett företag att hänga ihop, säger Joakim Leo.

Vinnare i just varumärkeskategorin blev Beebag UF från Uppsala och Lundellska skolan.

Karta: IFU Arena
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!