Hallå där ...
... Cecilia Forss (m) som har ansvar för trafikfrågorna i Uppsala kommun. Varför är bussbolagen oense?
Foto:
Vad tänker ni göra åt det här?
- Vi väntar på en utredning med ett förslag som vi hoppas ska lösa den här knuten. Alla är överens om att det är för många parter inblandade. Både UL, GUB, Uppsalabuss och Gatu- och trafiknämnden.
Det ser inte ut som om UL klarar av att leverera underlag för tidtabeller till stadstrafiken. Håller ni fortfarande fast vid planerna att överföra Uppsalabuss till UL?
- Det är ett av alternativen som har ansetts kunna lösa en stor del av problemen. Men det senaste beskedet är att det inte fungerar juridiskt att göra så och då måste vi titta på andra lösningar.
Varför kan inte all stadstrafikplanering skötas av GUB, varför måste det gå över UL?
- Därför att annars får vi inte den samordning vi vill ha över länet. En del av vår stadstrafik är en del av länstrafiken också. Utan den samordningen skulle länets bussar köra genom Uppsala utan att stanna.
UL har inte uppfyllt sina åtaganden mot GUB. Kan du försvara en sådan ordning?
- Nej, men båda bolagen har nog haft goda skäl för varför de gjort som de gjort. Frågan borde ha gått till gatu- och trafiknämnden för länge sedan, då hade de kunnat ställa krav på hur förhållandena skulle ha ordnats mellan GUB och UL.
Samma person sitter som ordförande i båda bolagen, borde inte det få kommunikationen att funka oklanderligt?
- Min uppfattning är som sagt att detta beror på att vi har två bolag som har olika intressen. GUB vill ge Uppsalaborna bra kommunikation och UL har ansvar för att knyta ihop hela länets trafik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!