Halkade på Fyrishov - blev sjukskriven
Bättre halkskydd och varningsskylt i trappan till stora rutschkanan på Fyrishov. Det efterlyser Hans Eriksson från Uppsala som halkade utför trappan. Nu går han sjukskriven.
Foto: Rolf Hamilton
- Trappan var väldigt halkig. Jag gick sakta och försiktigt, men det hjälpte inte. Jag rasade utför trappan ner till nästa avsats och drog med mig Sara i fallet.
Dottern blödde från ena benet, men piggnade till efter omplåstring. Hans Eriksson slog i ryggen rejält och är sjukskriven till 17 januari.
- Personal jag pratade med på Fyrishov sa att den här trappan är otroligt halkig, att halktejpen fungerar dåligt och att folk rasar ner då och då. Visst borde vi ha hållit oss i räcket när vi gick ner, men jag tycker ändå att Fyrishov borde sätta upp en varningsskylt.
Efter olyckan kontaktade han ansvariga på Fyrishov för att höra om han kunde räkna med någon ersättning.
- Jag möttes inte av något större intresse. Ingen frågade hur jag mådde. Möjligen skulle jag kunna få ett gratis bad om jag lämnade in en skadeanmälan, men det tycker jag inte är värt besväret.
Liisa Eriksson Hundertmark är vd för Fyrishov. Hon kommenterar det inträffade på följande sätt:
- Under det gångna året har våra badvakter rapporterat in ytterligare två halktillbud i den här trappan. Ett tillbud inträffade när badgästen ångrade sig och gick tillbaka nedför trappan i stället för att åka kana ner. Vid det andra tillbudet halkade badgästen på väg upp.
Någon varningsskylt finns inte vid trappan.
- Generellt rekommenderar vi alla våra badgäster att vara försiktiga i badet på Fyrishov. Eftersom det blir blött i en badanläggning finns alltid risken att halka, och allt bad sker på egen risk.
Ytterligare nio halktillbud har registrerats på olika platser i badet och två i entréhallarna på Fyrishov.
- Närmare hälften av tillbuden i badet inträffade under sommarlovet och de drabbade var lite yngre. Alla plåstrades om på plats.
Fyrishov AB arbetar enligt Liisa Eriksson Hundertmark
målmedvetet för att hålla nere antalet tillbud.
- Vi gör en löpande och årlig sammanställning över alla tillbud så att de följs upp och nödvändiga förebyggande åtgärder vidtas och utvecklas.
Vid anspråk på ersättning för ett tillbud ska en skriftlig redogörelse begäras in. Den lämnas över till Fyrishovs försäkringsombud för vidare handläggning.
I det här fallet fanns ingen skriftlig redogörelse eftersom tillbudet anmäldes per telefon några dagar i efterhand.
- Bolaget kompenserar eventuellt med nya badbiljetter om besöket blev avbrutet på grund av ett tillbud. Men det är inte möjligt att ringa och begära kompensation i efterhand för en händelse som inte finns registrerad hos oss.
Fakta: Olyckstillbud i badhus
Under perioden 2000-2006 har 3 934 olyckstillbud vid svenska simanläggningar rapporterats in. 85 procent hände i själva simhallen.
Kombinationen av vatten och klinker gör simhallsgolv mycket hala. En tredjedel av tillbuden var halk- och fallolyckor i bassängmiljön. Halkolyckor är också vanliga i dusch- och omklädningsrum, där tvål och schampo används.
Vattenrutschbanor svarade för 17 procent av olyckorna i simhallen. Vanligast var att ungdomar åkte på varandra med sårskador som följd.
Källa: Svenska livräddningssällskapet
Under perioden 2000-2006 har 3 934 olyckstillbud vid svenska simanläggningar rapporterats in. 85 procent hände i själva simhallen.
Kombinationen av vatten och klinker gör simhallsgolv mycket hala. En tredjedel av tillbuden var halk- och fallolyckor i bassängmiljön. Halkolyckor är också vanliga i dusch- och omklädningsrum, där tvål och schampo används.
Vattenrutschbanor svarade för 17 procent av olyckorna i simhallen. Vanligast var att ungdomar åkte på varandra med sårskador som följd.
Källa: Svenska livräddningssällskapet
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!