Gymnasieskolor tävlar om elever
Kampen om elever till gymnasieskolorna leder till nya grepp. Det märktes vid gårdagens gymnasiemässa i Uppsala. Samtidigt finns nu nya riktlinjer som ska begränsa skolornas möjlighet att locka eleverna med erbjudanden som saknar relevans för utbildningen.
Karin Berglund och Julia Karlberg lyckas sålla bland informationen.
Foto: Hans E Ericson
— Det är helt annorlunda nu, jämfört med för bara ett år sedan. Vi är inte riktigt vana vid den här typen av marknadsföring än. Men vi försöker hålla oss till det som hör till utbildningen, säger Mattias Landén som arbetar på Ekebyskolan. Iklädd kockdräkt delar han ut informationsblad till intresserade om skolans livsmedelsprogram.
Det var i mitten av september som de nya riktlinjerna för marknadsföring av gymnasieutbildningar presenterades. Syftet var att se till att gymnasiereklam och erbjudanden riktade till elever skulle vara allsidig och saklig.
Enligt Robert Lönn, informationsansvarig på Uppsala gymnasiemässa, har inte de nya riktlinjerna påverkat utformningen av mässan. Det är upp till varje skola att själv bestämma innehållet i informationsmaterialet.
— Inför mässan har vi meddelat de deltagande skolorna att vi tycker att det är okej med informationsbroschyrer och kanske en penna, men inte så mycket mer, berättar han.
Karin Berglund och Julia Karlberg befinner sig på mässan för att ta reda på mer om skolorna och tycker inte att det är ett problem att sålla bland informationen.
— Vi vet på ett ungefär vad det är för utbildning som vi vill gå och därför tycker vi att mässan är ett bra sätt att få veta mer, säger Julia Karlberg.
Sveriges Kommuner och Landsting har i samarbete med Friskolornas riksförbund arbetat fram riktlinjer för marknadsföring av gymnasieutbildningar. Enligt riktlinjerna ska marknadsföringen om gymnasieskolor ske på ett "allsidigt, sakligt och korrekt sätt". Erbjudanden om resor och it-utrustning ska ha ett samband med utbildningen och om en skola har en särskild profil eller inriktning ska det vara tydligt hur stor del av utbildningen som präglas av denna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!