Gymnasieelever i rollspel om klimatfrågan

Under tisdagen gjordes ett försök att ena flera nationer i ett gemensamt klimatmål. Åtminstone på låtsas. Det är sistaårseleverna från Rosendalsgymnasiet i Uppsala som i ett rollspel visar hur det kan gå till när länderna försöker enas i klimatfrågan.

Foto:

Uppsala2010-05-04 20:32

Det är en intensiv dag för eleverna från Rosendalsgymnasiet. Varje student har fått var sin roll och bildar tillsammans 12 delegationer, från bland annat Ryssland, USA och EU som ska enas kring ett avtal för att minska klimatutsläppen.
Rosendalsgymnasiet är en av de skolor som nyligen tilldelats Skolverkets utmärkelse Skola för hållbar utveckling. Enligt rektor Olle Bergh kan det ha bidragit till att ämnesvalet för årets rollspel blivit miljön.
- Eftersom vi arbetar med hållbar utveckling var det dags att prova på klimatfrågan. Tidigare har temat för rollspelen bland annat varit FN och skuldkrisen, säger han.
Nytt för i år är att skolan har valt att engagera elever från naturvetar- och journalistprogrammet, något som tidigare endast involverat studenterna från internationella programmet.
- Vi vill lyfta fram naturfrågan, belysa den från olika perspektiv och ge eleverna en chans att använda sig av det de lärt sig inom utbildningen, säger Karolina Gunnarsson, till vardags lärare vid internationella programmet, men som tillfälligt antagit rollen som medlare.

Maria Hammarling är en av de 120 elever som deltar i rollspelet. För dagen spelar hon "Jing K. Wang" och sitter med i delegationen som framför Kinas ställningstagande.
- Det är intressant att läsa in sig på och förstå hur andra länder ser på klimatfrågan. Vi drar nytta av det vi läst tidigare i ämnen som utlandskunskap, ekonomi och internationella relationer, säger hon och får medhåll av sin kollega Lina L. Rock, som dagen till ära är klädd i en röd dräkt med orientaliska mönster och pinnar i håret.
Innanför dörrarna pågår tuffa förhandlingar, taktiskt rävspel och politik på hög nivå. Ett pressteam med fotografer är också på plats i Ångströmlaboratoriet. Deras syfte är att agera journalister och lobbyister och bevaka händelsen.
Det är elever från journalistprogrammet vid Rosendalsgymnasiet som förevigar det "historiska mötet" och som sedan ska se till att pryda skolans väggar med löpsedlar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!