Sedan beslutet om kom i söndags kväll att EFCT skulle stängas har flera medlemmar hört av sig till UNT. De är både ledsna över att gymmet stänger och besvikna över hur det har hanterats. De har även undrat om EFCT verkligen får flytta över deras medlemskap på det sätt som skett.
LÄS MER: Gymet stängt med omedelbar verkan - "Känns väldigt märkligt"
Vilka rättigheter du har som medlem när en träningsanläggning lägger ner beror helt på vad som står i det avtal du skrivit under.
– Om det inte står något om att man ska kunna få sitt medlemskap överflyttat vid en eventuell stängning, då kan man hävda att företaget bryter mot avtalet och kräva pengarna tillbaka, säger Maria Hillver som är konsumentrådgivare på Uppsala kommun.
Hon berättar att hon varit i kontakt med en medlem från EFCT som bett om rådgivning.
– Det är EFCT som medlemmarna har ett avtal med och det företaget de kan ställa krav på, inte Actic dit de blivit flyttade.
De besked medlemmarna fått från EFCT är att de som har träning på autogiro per månad får flytta över till Actic, medan de som betalt kontant eller årskort måste binda upp sig på ytterligare tid på Actic för att inte förlora de månader de har innevarande hos EFCT.
LÄS MER: Ägarna vägrar svara på frågor
I avtalet som UNT fått ta del av står att företaget ska återbetala förskottsbetalad träningsavgift, i det fall avtalet upphör i förtid och det inte beror på att medlemmen brutit mot kontraktet. Återbetalning ska dock inte gälla den månad som avtalet upphör. Eftersom beskedet om stängning kom den 27 september bör autogiromedlemmar (som betalar för en månad i taget) alltså ha rätt att få pengarna tillbaka för oktober och de som har årskort få tillbaka pengar för innestående månader från och med oktober.
Om företaget inte går med på att betala kan få fallet prövat i Allmänna reklamationsnämnden.
– Men då gäller det att företaget existerar, så att det finns en motpart i målet, säger Maria Hillver.
I avtalet som kunderna tecknat med EFCT på Väderkvarnsgatan står Motion och Friskvård AB som motpart, ett företag som inte går att hitta hos Bolagsverket. I själva verket bytte Motion och Friskvård AB namn i juni i år, och heter nu Cityträningen i Uppsala AB.
Ander Nyman föreläser om konsumentfrågor och driver en konsumentwebbplats, han menar att medlemmar även kan vända sig till Kronofogden.
– Om inte företaget betalar kan man vända sig dit och lämna in en ansökan om betalningsföreläggande. Det är också bra att man är tydlig och berättar för företaget vad man tänker göra om de inte betalar, det kan ta skruv.