Gupp går före hål

Samtidigt som gatuunderhållet minskar satsar kommunen miljoner på att bygga farthinder i bostadsområden där risken för allvarliga trafikolyckor ofta är mycket liten.

Lennart och Kersti Rask anser att fel saker prioriteras när kommunen lägger ut dyra vägbulor istället för att underhålla de undermåliga trottoarerna.

Lennart och Kersti Rask anser att fel saker prioriteras när kommunen lägger ut dyra vägbulor istället för att underhålla de undermåliga trottoarerna.

Foto: Fredrik Johansson

Uppsala2013-10-11 13:02

Åkervägen är en av de gator i Sunnersta där kommunen har byggt farthinder i år. De boende Kersti och Lennart Rask förstår inte varför.
– I december är det 50 år sedan vi flyttade hit, och så länge vi har bott här har det aldrig skett någon trafikolycka, säger Kersti Rask.

Guppen byggdes i somras, samtidigt som kommunen släckte ner delar av gatubelysningen för att spara pengar. Även på Åkervägens tvärgator har det byggts farthinder, trots att gatorna bara är omkring 100 meter långa.
– Det är slöseri med pengar. Kommunen borde laga trottoarerna i stället – i dag går de knappt att gå på, säger Lennart Rask.

Gatuunderhållet i Uppsala har minskat med 40 procent på åtta år och numera lagas bara skador som utgör en omedelbar fara. I somras beslutade gatu- och samhällsmiljönämnden att spara in 2,5 miljoner kronor på asfaltering och övrigt vägunderhåll. Det berättade UNT i torsdagens tidning.

Samtidigt satsas årligen 3 miljoner kronor på åtgärder för att höja trafiksäkerheten. Sedan 2007 har kommunen byggt farthinder i ett 20-tal områden, och i år har turen kommit till Sunnersta.

I området där Åkervägen ligger finns inga allvarliga trafikolyckor inrapporterade under 2000-talet, enligt Christer Åkerlund på kontoret för samhällsutveckling.
– Trafiksäkerheten ökar alltid när hastigheterna blir lägre, men att vi bygger farthinder i bostadsområden beror inte på att de skulle vara särskilt olycksdrabbade. Snarare handlar det om att öka de boendes känsla av trygghet.

Kommunen har inte utvärderat om farthindren har ökat den upplevda tryggheten.
– Men jag har pratat med många i Sunnersta och de flesta har reagerat positivt.

Bakgrunden till satsningen på farthinder är ett beslut från 2005 i dåvarande gatu- och trafiknämnden om att införa 30 kilometer i timmen som rekommenderad hastighet i bostadsområden. Gatu- och samhällsmiljönämndens ordförande Stefan Hanna, C, försvarar att kommunen fortsätter att bygga nya gupp, trots det eftersatta gatuunderhållet.
– Det är olika pengar. Att laga hål i gatan tas från underhållsbudgeten, farthinder bekostas av investeringsbudgeten.

Båda delarna är ju skattemedel. Ni politiker kan väl prioritera annorlunda om ni vill?
– Visst kan vi det. Men vi får våra beslutsunderlag från tjänstemännen och de har inte signalerat att vi borde skära i de trafiksäkerhetshöjande åtgärderna. Och alla boende i de områden som berörs får chansen att säga sitt på dialogmöten innan vi bygger farthinder.

FAKTA

Sedan 2007 har rekommenderad lägre hastighet 30 km/h införts i ett 20-tal områden i Uppsala.

Syftet med åtgärderna är att gatumiljön inte ska inbjuda till högre hastigheter.

Vägmärket rekommenderad lägre hastighet sätts ut på de gator som leder in i området där rekommendationen gäller. Inom området byggs gatumiljön om med gupp och avsmalningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!