Boklådan som företeelse kämpar för överlevnaden trängd mellan internetvarianten och livsmedelskedjornas pallar av den senaste storsäljaren. Ett annat skäl till att boken släpps just här i Pia Nilssons bokhandel är att Guillou bor i trakten.
Strax före klockan 12 var kön lång. De flesta i den är medelålders och äldre. Jan Guillou sätter sig vid ett litet runt bord och börjar utan vidare procedurer att signera den senaste romanen Dandy, en fortsättning på Brobyggarna om de tre bröderna från Bergen som visar sig vara tekniska begåvningar och kostas på utbildning därför att man behöver en järnväg till Oslo och där kommer de att behövas.
De ingår i en ny svit av romaner om ”Det stora århundradet” 1900-talet.
– Och inte ens han vet hur länge han kommer att skriva på den släktsagan, säger hans fru Ann-Marie Skarp som är vd för Piratförlaget som numera ger ut bland annat makens böcker.
Fram emot klockan 13 tunnas kön ut, men Guillou har en ansenlig trave med reserverade böcker att skriva sitt namn i.
– Jag vill ta chansen och stödja en bra bokhandel, säger han. I nästa vecka kan Dandy köpas 100 kronor billigare i varuhusen.
Har det skrivna ordet kvar sin sprängkraft?
– Javisst. Tyvärr minskar bokläsandet oroväckande hos de yngre generationerna. Vi får se var det slutar, om de kan slita sig ur datorns och telefonens grepp. Men ljudboken har fått nya grupper som skogsarbetare, bönder och lastbilschaufförer att konsumera bra litteratur.