Guide över sommarens vägarbeten
Vägarna är eftersatta utanför tätorterna i Uppland. Men i Uppsala kommun ser det ljusare ut. Där asfalteras och byggs det för fullt på vägarna. Man börjar komma i kapp slitaget.
Foto: Arkivbild: Jörgen Hagelqvist
- Vi har kommit i fatt lite. För några år sedan var det bra slitet. Bussdörrarna skakade och bussarna gick sönder. Men nu har vi jobbat i tre år med att höja standarden, framför allt på bussgatorna, säger Vidar Hult, projektledare vid Gatu- och trafikkontoret i Uppsala.
Mycket har även gjorts på cykelstråken. Nu är det bostadsgatornas och gångbanornas tur. Där finns fortfarande en hel del att göra. De får högre prioritet och resurser framöver.
På Vägverket låter det inte lika muntert.
- Vi hinner aldrig i kapp, säger Håkan Berggren uppgivet.
Han är projektledare för underhållsbeläggning i Uppland. På frågan var behovet är störst svarar han:
- Lite överallt. En massa vägar. Det är mer eller mindre akuta åtgärder hela tiden.
Under juli månad händer det dock inte så mycket.
- Vi har kommit på att det är svårt att jobba mitt i semestern. Om något går sönder finns det inga reservdelar att få tag på och ståtid kostar mycket pengar, säger Håkan Berggren.
Antalet vägarbeten är ungefär detsamma som förra sommaren i Uppland. Hur arbetet går beror mycket på vädret. Helst ska det vara torrt och soligt. Om det regnar mycket får beläggningsarbetena vänta och då spricker tidsplanen.
Värst eftersatt är riksväg 76 från Harg till länsgränsen. Den har högst prioritet och ska läggas om så snart Vägverket får mer pengar. Slitaget är annars rätt jämnt.
Vägverket i region Mälardalen har 60 miljoner per år för underhåll av vägnätet i Uppland. Det dubbla skulle krävas för att komma i kapp. Men att fixa till allt på ett bräde är inte att eftersträva.
- Då blir underhållscykeln sned, säger Håkan Berggren.
Se grafik över vägarbeten i papperstidningen
FAKTA om vägarbeten i Uppland
E 4 norr. Ska lappas ihop fläckvis från Uppsala till länsgränsen norrut. Klart i september 2007.
E 4 Knivsta. Från södra länsgränsen upp till Knivsta ska det bli ett nytt sliplager. Börjar i augusti, klart i september 2007.
Länssväg 596. Vägen sänks vid Skärfälten för att få bort ett trafikfarligt backkrön. Klart i slutet av juni 2007.
Riksväg 55. Vägsträckan mellan Ramstalund och Örsundsbro är spårig och ska få ett nytt sliplager. Börjar i augusti 2007, klart i september 2007.
Länsväg 512 och 514. Sträckan från Enköping ned till Vallby kyrka ska få ett nytt bärlager och sliplager, dikas och få nya trummor. Klart i slutet av juni 2007.
Riksväg 76. Sträckan från Älvkarleby till Karlholms bruk får nytt sliplager. Börjar i augusti 2007, klart i september 2007.
E 4 norr. Ska lappas ihop fläckvis från Uppsala till länsgränsen norrut. Klart i september 2007.
E 4 Knivsta. Från södra länsgränsen upp till Knivsta ska det bli ett nytt sliplager. Börjar i augusti, klart i september 2007.
Länssväg 596. Vägen sänks vid Skärfälten för att få bort ett trafikfarligt backkrön. Klart i slutet av juni 2007.
Riksväg 55. Vägsträckan mellan Ramstalund och Örsundsbro är spårig och ska få ett nytt sliplager. Börjar i augusti 2007, klart i september 2007.
Länsväg 512 och 514. Sträckan från Enköping ned till Vallby kyrka ska få ett nytt bärlager och sliplager, dikas och få nya trummor. Klart i slutet av juni 2007.
Riksväg 76. Sträckan från Älvkarleby till Karlholms bruk får nytt sliplager. Börjar i augusti 2007, klart i september 2007.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!