Det är den allra sista veckan med brytningar till vad som troligen blir den allra sista provleveransen från Dannemora gruvor. Men under jord släpps inga utomstående ner under tiden som arbeten pågår. Istället får vi nöja oss med att se vad som händer med järnmalmen efter att den transporterats upp ur djupet.
Vid ingången till Strömsmalmen pågår febril verksamhet. Lena Landersjö, gruvgeolog och ansvarig för produktionsledningen ovan jord guidar oss runt.
– Det vi gör nu är i princip samma sak som vi kommer att göra sedan, fast då i större skala, säger hon och visar hur järnmalmen krossas och finfördelas i två olika fraktioner.
Hjullastare och dumprar transporterar det färdigkrossade materialet vidare till magnetseparatorn på gruvområdet. Där skiljs agnarna från vetet, eller mer bokstavligt, färdig produkt från sten med låg järnhalt. Det kan verka som om driften är i full gång i Dannemora gruvor. Men skenet bedrar. Än så länge handlar det bara om provleveranser, de flesta som jobbar här är inhyrda entreprenörer, den mobila krossen och det provisoriska förädlingsverket ska så småningom ersättas av en ny stor byggnad och lastbilarna till hamnen i Hargshamn av järnvägstransporter.
För att malmbrytningen ska kunna dra igång på riktigt vid nästa årsskifte fattas en viktig pusselbit – långsiktiga avtal.
– Förhandlingarna har startat med några av de kunder som fått provleveranser och vi är mitt uppe i det nu. Före årsskiftet hoppas vi att allt ska vara i hamn, säger Staffan Bennerdt vd i moderbolaget Dannemora mineral.
Större delen av 2010 har Dannemora magnetit arbetat för fullt med provleveranser till sex olika kunder. För tillfället är det Arcelor Mittal, världens största stålbolag som väntar på sina skeppningar. 12 båtar kommer att lämna Hargshamn de närmaste veckorna med slutdestination Bremen.
Det sker samtidigt som marknaden återhämtat sig efter finanskrisen och råvarupriserna återigen skjutit i taket.
– Det var nere i källaren ett tag men nu är vi uppe i rekordåret 2008 års priser på järnmalm igen. Marknaden är urstark, slår Staffan Bennerdt fast.
Han förklarar varför de långsiktiga avtalen är en så viktig pusselbit. Utan långsiktiga avtal, inga banklån. Och utan banklån inga pengar till de stora investeringar som krävs innan malmbrytningen kan komma igång för fullt igen.
– Vi har planlagt för investeringar på 832 miljoner kronor. 150 miljoner har vi redan gjort, ca 700 återstår. Vi har en ganska stor egen kassa, vid halvårsskiftet uppgick det till 280 miljoner kronor och vi kommer eventuellt att ta in ytterligare lite eget kapital. Men vi behöver komplettera med banklån på mellan 500-600 miljoner, berättar Staffan Bennerdt.
De pengarna ska bland annat gå till ett nytt stort förädlingsverk på gruvområdet. Där kommer både krossning och magnetseparering att ske under samma tak och verksamheten blir mer effektiv än idag. Med hjälp av banklånen kommer man också att kunna beställa en ny malmhiss till gruvlaven. Leveranstiden är två år så ju förr desto bättre. Fram tills dess får man lita helt till den tunnel som för tillfället håller på att drivas. Redan har man ”drivit ramp”, som det kallas ca 260 meter, men sammanlagt ska vägen ner till gruvans huvudnivå bli 1,3 kilometer lång.
Att tron på gruvornas framtid är stark visar sig inte minst genom att Dannemora mineral nyligen annonserade efter sju verksamhetschefer.
– Det är en tillredningschef, en brytningschef, en förädlingschef, en produktionscontroller, en servicechef, en miljöchef och en skeppningsansvarig, rabblar Yvonne Gille som är personal- och informationschef vid moderbolaget.
Organisationen ska stå startklar när det väl blir dags. Och några större problem borde det inte vara att få tag i rätt folk. Visserligen finns mycket av kompetensen i gruvorna norrut, men även norrlänningar kan tänkas flytta på sig.
– Vi tror inte att det ska vara några svårigheter att hitta folk till den här delen av landet med närheten till Uppsala och Stockholm. Vi har precis avslutat vår annonskampanj och en del tjänster har vi massvis med sökande till, andra är det lite svårare med, säger Staffan Bennerdt.
Han hävdar att Dannemora har en del klara fördelar jämfört med konkurrentena. En sådan är närheten till marknaden. Till SSAB är det bara 15 timmar och till Arcelor Mittal i Bremen som annars tar sin järnmalm från Brasilien, Kanada och Sydafrika ungefär ett och ett halvt dygn.
I slutet av det här året kan det visa sig om det som från början lät som en utopi: Att starta en gruva som varit nerlagd sedan 1992, faktiskt kan bli verklighet. Fram till dess är det bråda dagar för Dannemora magnetits vd Kjell Klippmark som vi träffar som hastigast när han springer mellan mötena i det gamla gruvkontoret som på senare tid fyllts av liv och rörelse.
Staffan Bennerdt, vd vid Dannemora mineral med kontor i Stockholm, kan inte gå i god för om, när och hur. Men att produktionen faktiskt kommer att komma igång för fullt igen, det känner han sig säker på.
– O ja, det är vi övertygade om även om vi så klart inte kan lova något. Vi är lite i händerna på vår omvärld just nu, men vi tror stenhårt på det här. Förutsättningarna känns goda, säger han.