På en sandig cykelväg nära Stadsparken kommer två studenter cyklande i full fart. De verkar dock ta gruset med ro.
– Vi är ju unga, dumma, och odödliga, så vi tänker inte på det. Men visst har det legat kvar mycket här och var, säger Emil Kieri.
Cyklisten Marie Svensson är dock irriterad.
– Jag cyklar inte så mycket, bara den här sträckan. Men här har jag tänkt på att det varit kvar. Jag har irriterat mig på att det legat kvar länge i en tunnel under Dag Hammarskjölds väg, där har det varit riktigt farligt att cykla, säger hon.
Jan-Olof Hasselborn är projektledare på gatukontoret, och kommenterar läget så här:
– Det är inte många ställen som det är kvar på. Men sedan regnade upptagningen bort i helgen, maskinerna kladdar ihop sig då.
Det var tänkt att allt skulle vara klart på tisdagen, nu har kommunen istället satt ikväll, torsdag som deadline. Entrepenören har fyra veckor på sig att röja klart från startdatumet - i år den 15 april. Upptagningen borde alltså varit slutförd, men entrepenören HUAB har fått extra tid eftersom dåligt väder fördröjt arbetet.
– Det var ju frost först ett tag, snö i två vändor, och sen har en hel del dagar regnat bort också, säger Jan-Olof Hasselborn.
Upphandlingen för vintersandupptagningen går ut i år, och ska handlas upp på nytt. Ett problem är att det inte funnits någon prioritering av i vilken ordning olika cykelvägar ska röjas. Det har entrepenören fått bestämma själv - vilket det är slut med nu, då sådana prioriteringar tas med i nästa upphandling. Jan-Olof Hasselborn menar att en ny upphandling är välbehövlig eftersom allmänhetens krav stigit.
Ulf Haglund på HUAB medger också att det blivit sent i år, främst beroende på vädret.
– Nu håller vi på att putsa det lilla som är kvar, och så kan det vara saker som missats på kartorna vi får från kommunen. Folk fattar inte här i Uppsala att det har varit en häftig vinter, och att maskinerna inte funkar när det är oväder eller frost, säger han.
Ulf Haglund kommer inte att lägga något anbud i upphandlingen, utan är trött på grusröjningen efter att ha skött den i många år.
– Man har jobbat som en idiot, jag har kört 16-17 timmar per dygn under fem veckors tid, och det är inte speciellt kul, säger han.
Några extra resurser från kommunen hade dock inte varit möjligt att sätta in, utan detta är entrepenörens ansvar, enligt Jan-Olof Hasselborn.
– Det är hans problem, han har entrepenad för det här. Då hade man ju behövt bryta kontraktet och göra en ny upphandling, vilket tar flera månader, säger han.
Grus i ekrarna
Här och där ligger fortfarande grus kvar på Uppsalas cykelvägar, fast det är juni. UNT har pratat med de ansvariga om varför.
Foto: Jörgen Hagelqvist
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!