Grupparbete ersätter inte läraren
Grupparbeten blir allt vanligare på högskolan, men de fungerar inte alltid som det är tänkt. Och grupparbeten kan definitivt inte ersätta lärarledd undervisning.
Genom att arbeta i små grupper ska studenterna bli aktiva, lära av varandra, öva samarbete, lyssna på andra, argumentera för sina idéer och planera det gemensamma arbetet. Både studenter och lärare vet att det långt ifrån alltid fungerar som det är tänkt.
Trpts att studenterna var från samma undervisningsgrupp, fick samma information och löste liknande uppgifter ungefär samtidigt blev gruppsamtalen väldigt olika. Ett gruppsamtal påminde mest om ett möte, ett annat liknade en intervju, ett tredje en konversation.
Stämningen varierade från motsättningar via gemensamt utforskande och konstruktiv diskussion till samstämmighet.
Det är inte bara studenternas intresse och engagemang som avgör hur arbetet och samtalen utvecklas utan också lokala omständigheter och ibland rena tillfälligheter.
En sak är i alla fall klar. Den som råkar inleda gruppsamtalet bestämmer i mycket hög grad hur det utvecklas i fortsättningen.
- Vill man styra ett möte ska man se till att få ordet först, säger Anna Malmbjer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!