Grekiskt flyg kollas på Arlanda
Det cypriotiska flygbolaget Helios flygplan, som gåtts igenom på Arlanda, verkar ha varit felfritt och flögs hem på torsdagen. Ett andra plan av samma typ, Boeing 737-800, gicks igenom på fredagen.
Att de cypriotiska flygplanen flugits till Arlanda för att kollas just av SAS har väckt en del uppståndelse. Informationschefen på SAS Technical Services, STS, Birgitta Högman, har fått serva en del massmedier. På fredagen var tysk TV i hangaren
på Arlanda.
Varför valde cyprioterna ut just SAS?
— Vi har lång erfarenhet, duktig personal och vi ser det som en kvalitetsstämpel på oss, säger Lars-Olof Bolinder, Knivstabo och chef för SAS Base Maintenance, en avdelning inom STS.
Genomgången av planen sker i skift dygnet runt. En lätt rysning går genom kroppen när man i Arlandahangaren ser den karakteristiska stjärtfenan med solguden Helios på planet, samma bild som gått i alla världens tidningar.
Det havererade planet sägs ha förlorat lufttrycket på hög höjd. Men Bolinder förnekar att det skulle vara just lufttrycket som kollas på de hitflugna Boeingplanen.
Det handlar om en allmän genomgång, som Helios självt beställt — från nos till stjärt. De båda undersökta planen är tillverkade 2001. Olycksplanet var av en något äldre modell, Boeing 737-300.
Har man då hittat några fel på planen? Den frågan passar dock SAS på. Resultatet är en fråga mellan SAS och den cypriotiska kunden. Men Bolinder säger ändå om det första:
— Det var minimala fel. Planet var i mycket gott skick.
Psykologisk förklaring
Allt talar för att genomgången på Arlanda mera har en psykologisk förklaring snarare än teknisk. Planen flögs ju till Arlanda utan problem.
— Det andra planet kommer dom och hämtar på söndag .
Då räknar också Helios med att vara i kapp i tidtabellen.
—Tyngdpunkten är inte alls lagd på luftkonditioneringen. Hade det varit fel på den skulle Boeing gått ut med en "alert service bulletin" och krävt åtgärder på alla flygplan, hävdar Lar-Olof Bolinder.
Inte heller vill han, som arbetat med flygsäkerhet inom SAS sedan 1966, ha någon bestämd mening om orsaken till flyghaveriet i Grekland. Men en mer allmän reaktion ger han dock:
— En sån här olycka beror inte på en orsak utan på flera.
Själv har han varit med om testflygningar där man medvetet sänkt lufttrycket i kabinen på flygplanet.
Uppmärksamheten kring att de cypriotiska flygplanen flugits just till Arlanda för kontroll kommer kanske lägligt. I oktober förra året bolagiserades SAS och STS blev ett dotterbolag. Base Maintenance är en mindre men mycket viktig del av företaget.
Det finns dock ledig kapacitet som behöver fyllas. Fem viktiga offerter är ute nu, en gäller SAS långdistansflyg. Men i och med att man är bolag är det inte ens säkert att man får underhållet på koncernens egna flygplan.
— Vi har en rätt aggressiv marknadsföring just nu, säger Bolinder. Kan vi inte marknadsföra oss rätt kan vi förlora även SAS.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!