”Min kropp är förstörd, i alla fall enligt mig själv. Mina bröst har blivit hängigare, min mage hänger och så är jag fortfarande överviktig och lyckas inte går ner alla de gravidkilon jag gick upp.”
Så skrev en mamma på ett chattforum på en av de största föräldrar & barnsajterna i Sverige för några år sedan.
Då visste hon inte hur hennes tankar skulle komma att tas på allvar och omvandlas till en affärsidé av skvallerpressen. Man behöver bara skanna av tidningshyllorna för att översköljas av veckans senaste rubriker:
Träna som gravid
Få din kropp tillbaka som nybliven mamma
Bli kvitt alla mammakilon
Bästa träningen för mammamagen
Beyoncé vägrar banta efter förlossningen
Rubrikerna skriker ut budskapet att det helst inte ska synas att en kvinna är gravid och direkt efter förlossningen ska magen vara borta. Aldrig har väl våndan över vad en ny liten människa kan ställa till med, varit större.
När började den gravida kändiskroppen bli intressant att exponera i din tidning, veckotidningen Hänt Bild?
– När vi märkte att våra upplagesiffror steg så fort vi publicerade bilder på gravida kändisar och hur de hanterar sina kroppar, säger Jan Bard, redaktionschef på Hänt Bild.
Jan Bard kopplar läsarintresset till en pågående hälsotrend och att samhället blivit mer utseendefixerat. Kvinnor månar om att vara så smala som möjligt enligt honom, trots att de fött barn.
– Det har blivit viktigare att sköta om sin kropp, kändismammor är inget undantag. Våra läsare vill därför veta hur de gör för att kunna jämföra sina egna problem med deras, säger Jan Bard.
Det som i dag alltså är vardagsmat i tidningarna var länge tabu, en gravid kvinna lät man vara ifred. Men när skådespelerskan Demi Moore poserade naken och gravid i sjunde månaden på omslaget till Vanity Fair år 1991 hände något banbrytande. Sedan dess har många andra gravida kändismammor prytt magasinsomslag som en hyllning till magen.
Exponeringen av kändismammors kroppar beror dels på att kroppsfixeringen är större i dag, dels på att bilder sprids snabbare och i större omfattning än tidigare, menar Sofia Hadjipetri Glantz, reporter på Se&Hör.
På hennes arbetsplats är gravida kändisar sprängstoff. Hon håller med Jan Bard om att vanligt folk vill identifiera sig med kändisar.
– Som läsare får man bekräftelse på att det är inte bara jag som har viktnoja och man tänker ”vad skönt, hon har det lika tufft som jag”, säger Sofia Hadjipetri Glantz.
Men det är skillnad på hur svenska kändisar omskrivs jämfört med Hollywoodkändisarna.
– Många svenska artister skriver utlämnande på sina egna bloggar om hur de kämpar med vikten. De lever i symbios med skvallerpressen och drar nytta av att vi skriver om dem, säger Sofia Hadjipetri Glantz.
Hennes senaste artikel handlar om sångerskan Charlotte Perrelli som födde barn för två månader sedan och hur stressad hon är över att gå ned sina sista graviditetskilon.
– Charlotte Perrelli berättar på sin blogg att hon var vältränad och smidig innan hon födde barn och nu är hon stressad över att hon måste gå ned i vikt och därför har hon gett sig sjutton på att få tillbaka sin gamla kropp, säger Sofia Hadjipetri Glantz.
I skvallerpressen är det lätt att genomskåda det heterosexuella idealet som signalerar att du ska vara smal och vältränad för att behaga mannen, menar Renita Sörensdotter, genusforskare vid Stockholms universitet.
– Parallellt har vi även en trend som säger att en kvinna lika mycket som en man kan träna hårt för att uppnå en stark kropp. Det finns något positivt i den trenden, säger Renita Sörensdotter.
Hon menar att det är möjligt att se träningen som att kvinnan, oavsett vad andra säger och tycker, bestämmer sig för att hon vill ha en stark och vältränad kropp.
– Fitnesstrenden kan vara ett sätt att ta makten över sin egen kropp, samtidigt kan det förstås bli ett nytt ouppnåeligt ideal som stressar, säger hon.
Kvinnokroppen har i alla tider setts som bristfällig, något man försökt tukta och moralisera över i syfte att behaga mannen. Men skönhetsidealen har växlat genom tiderna.
Just nu råder en ungdomsfixering som går ut på att en kvinna ska ha en ung, sexig kropp, oavsett om hon föder barn eller inte. Inte minst har begreppet Milf spätt på den här föreställningen. Milf är en förkortning för Mother I’d like to fuck, vilket på svenska betyder ”Mamma som jag gärna har sex med” och som beskriver kvinnor från 35 år och uppåt.
Någon som reagerat mot det här är tvåbarnsmamman Bonnie Ratliff
i Kalifornien. I juli 2006 startade hon en hemsida och en blogg (www.theshapeofamother.com) där kvinnor som fött barn kan skicka in bilder på sina kroppar.
Bonnie Ratliff vill visa hur en kvinna ser ut efter att ha fött barn. Målet är att lyfta kvinnors självkänsla och ta kål på alla myter som media och reklamen basunerar ut.
Så här skriver hon på hemsidan:
”Jag satt på ett kafé en morgon och såg en kvinna passera förbi med
sin barnvagn. Hon såg vältränad och hälsosam ut. När hon lyfte upp sin bebis såg jag att hon, precis som jag, hade skrynklig hud kring magen. Och det slog mig hur kvinnors kroppar efter en graviditet är en av samhällets största hemligheter. Allt vi ser av en kvinnas kropp är fotoretuscherad och perfekt. Ser vi inte ut som i reklamen, gör vi allt för att dölja det. Det fick mig att vilja gråta. Att vi gömmer våra verkliga kroppar”.