Gratisbuss lockar stormarknadskunder

Det handlas som aldrig förr på Uppsalas stormarknader och kampen är tuff om besökarna. Receptet är unik och rolig marknadsföring. Gratis mjölk och fria bussresor är några ingredienser.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2007-03-01 19:24
- Det är en trend att använda sig av kreativa marknadsinnovationer. De röda realapparna ger inte längre lika stor uppmärksamhet, säger Solveig Wikström, professor på Stockholms universitets företagsekonomiska institution.
Att gratis lockar kunder är något som Coop i Boländerna är medvetna om. Därför drar de i gång en kampanj nästa vecka som innebär att deras medlemmar får tre mjölkpaket på köpet om de handlar för 300 kronor. Mjölken sponsras av kända företagsnamn. Förra året ökade antalet besökare med 6 procent på Coop i Boländerna. I år hoppas Magnus Wikström, stormarknadschef på Coop Forum, att den siffran kommer att öka.
- Att arbeta på det här sättet är helt nytt inom dagligvaruhandeln. Bönderna och mejerierna får betalt som vanligt. Skillnaden är att paketen kommer att vara utsmyckade med reklam.

Kampanjen ska testas i åtta olika butiker och går den bra kommer även andra produkter att sponsras. Magnus Wikström menar att det är en hård kamp om kunder just nu.
- Det finns två typer av kunder. Den trogna som alltid handlar i samma butik och den otrogna som handlar på olika ställen där de bästa erbjudandena finns. Målet med den här kampanjen är att vinna över otrogna kunder.
Solveig Wikström menar att företag måste sticka ut hakan för att synas. Det företag som sticker ut längst blir också mest uppmärksammat.
- Det finns ett köpcentrum i Skåne som har gått så långt att de byggt en busshållplats inne i varuhuset. Det finns inga gränser i hur långt man kan gå, säger hon.

Riktigt så långt har inte stormarknaderna i Uppsala gått. Men Gränby centrum har köpt reklamyta både utvändigt och invändigt på en buss i Uppsala. Bussen trafikerar sträckan mellan Ultuna och Gränby och under mars månad är det gratis att åka.
I går torsdag var det premiärtur och de flesta passagerarna blev glatt överraskade.
- Jag kommer att åka hit fler gånger om det är gratis, säger Bengt Strömgren, som tagit bussen för att handla på Gränby.

Förra året hade Gränby centrum 5,4 miljoner besökare. Det var varken fler eller färre jämfört med året innan. I år är målsättningen att öka med 2 procent enligt Kalle Lindgren, marknadsansvarig vid Gränby centrum.
- Det ska vara en upplevelse att åka buss. Därför bjuder vi på överraskningar för passagerarna. Min förhoppning är att fler söker sig hit när det är gratis att åka.
Andra stormarknader i Uppsala vet vad marknadsaktiviteter kan göra för försäljningen. Ica Maxi i Stenhagen har inte planerat något för att möta konkurrensen. Men de har haft udda aktiviteter tidigare.
- Vi hade ett erbjudande där våra kunder fick köpa bensin för 10 öre litern. Det var köer långt ut på gatan den dagen, säger Gabriel Purbe, butikschef på Ica Maxi.

Han menar att det finns två sätt att arbeta med marknadsföring. Det traditionella sättet är att arbeta med en vara och ett bra pris. Det ger ofta kortsiktiga resultat.
- Men vill man bygga upp en långvarig relation med kunden är ofta unika aktiviteter att föredra eftersom de ger mer uppmärksamhet och en positiv upplevelse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!