"Gratis" kalsonger blev inkassofall

Knut Kjellin blev lovad ett par gratis kalsonger - ingenting mer. Men snart dök fler kalsonger upp i brevlådan, med inbetalningskort. När han inte ville betala hotade företaget med inkasso.

Uppsala2009-01-25 09:57
För en månad sedan ringde­ Uppsalaföretaget Din-K Collection och erbjöd Knut Kjellin i Mariefred ett par kalsonger.
- Jag skulle få dem gratis eftersom företaget ville komma in på marknaden, det sades ingenting om någon prenumeration, säger Knut Kjellin.

När det sedan dök upp ett paket med två par kalsonger och ett inbetalningskort på 177 kronor ringde Knut Kjellin­ upp Uppsalaföretaget. Han berättar att Din-K Collection då hade sagt att han genom att acceptera gratisprovet också gått med på en prenumeration och att han var skyldig att betala.
- De sa att det bara var att betala, annars skulle det gå till inkasso, säger Knut Kjellin­.

På Din-K Collection säger man att säljaren alltid ska meddela att kunden inte har något köptvång efter­ gratiskalsongen, och att det medföljer ett meddelarkort i det första paketet där man kan avsäga sig fler leveranser. Något meddelarkort har inte Knut Kjellin sett till i sitt paket.
- Vi beklagar det som hänt. Det är bara för kunden att returnera paketet, vi står självklart för kostnaderna, säger Amir Ramezani, vd för Din-K Collection.

Max Cederholm, säljcoach på företaget säger att det som Knut Kjellin varit med om strider mot företagets policy.
- Det är hos den enskilde säljaren det har brustit, säger Max Cederholm.
Mattias Grundström som är jurist på Konsument­verket är inte förvånad, även om man på Konsument­verket inte känner till just Din-K Collection.
- Utifrån de här upp­gifterna har ju faktiskt inte kunden ingått något avtal eftersom han inte blev informerad om att det var en prenumeration han tackade ja till i och med att han tog emot gratispaketet. Ur konsumentsynpunkt är det oacceptabelt, säger Mattias Grundström.

Ord kan stå mot ord i sådana här fall, och om man har möjlighet ska man spela in samtalet med säljaren, råder Mattias Grundström.
Han säger också att det kan finnas en bristande kontroll av säljarna från företagets sida.
- Det finns några svarta får i den här branschen, men alla är inte oseriösa. Många säljare jobbar för provisions­lön och lockas till att tänja gränserna, säger Mattias Grundström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!