Granskning av tysta samtal från Provoice

Telemarketingföretaget Provoice i Uppsala hotas nu av böter för sina tysta samtal. Under våren har Konsumentverket och Konsumentombudsmannen tagit emot 16 anmälningar mot företaget från konsumenter.

Foto: Rolf Hamilton/ Arkiv

Uppsala2007-06-20 20:00
Konsumenterna uppger att de blivit uppringda, men att ingen finns i andra ändan. Med hjälp av nummerpresentatör har de identifierat Provoice som avsändaren.

De tysta samtalen beror till stor på en automatisk återuppringningsfunktion som ringer flera samtal samtidigt och som telemarketingföretagen använder för att ringa mer effektivt. Provoice har tidigare förklarat i UNT att man långt ifrån toppar listan på anmälningar om tysta samtal och att ökningen kan tillskrivas en intensiv mediebevakning.
KO ser allvarligt på tysta samtal som man anser är ett brott mot marknadsföringslagen som säger att all marknadsföring ska utformas så att det är tydligt att det är fråga om marknadsföring.

Myndigheten planerar nu förbudsförelägganden mot företag som inte följer bestämmelserna. Fortsatta överträdelser betyder böter för företaget. Provoice har nu fått till 29 juni på sig att komma med en förklaring till de 16 anmälningarna under perioden januari-maj.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om