Gränsdragningsproblem för hushållsnära tjänster
Intresset för att köpa hushållsnära tjänster är stort över hela landet. Men gränsdragningsfrågan, vilka tjänster som är avdragsgilla, ställer till problem för Skatteverket som överhopas av frågor från både företag och allmänheten.
- Det blir lite absurt och det är kanske inte vad skattebetalarna vill att vi ska använda våra resurser till, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert.
Det är Skatteverket som sköter tillämpningen av den nya lagen och ska avgöra vad som är avdragsgillt och inte. Det var väntat att gränsdragningsproblem skulle uppstå, men inte att så många skulle höra av sig med nya oväntade förslag.
- Nej, kreativiteten tycks inte veta några gränser. Det dyker hela tiden upp nya saker, som vedhuggning eller putsning av kristallkronor. Eller att plocka mördarsniglar. Visserligen brukar alla nya lagar ha tillämpningsproblem, men det här är något extra.
Buskfrågan har redan avgjorts (ja, buskklippning är avdragsgillt), annars kommer expertgruppen att samla upp alla nya förslag och gränsdragningar till en ny, uppdaterad information vid årsskiftet, strax innan det är dags att börja ta upp avdragen i deklarationerna, i februari nästa år.
- Om det förändras löpande under året är risken att inte alla får samma besked, säger Pia Blank Thörnroos.
En annan vanlig fråga gäller fakturornas utseende. Enligt den nya lagen får bara arbetskostnaden dras av, inte till exempel material och resor.
- Det är stor skillnad mot Rotavdraget för byggen där materialet kostar en hel del. Här är allt utom just arbetskostnaden nästan försumbart, men det gäller ändå att skilja på posterna.
Det är också vanligt med frågor till Skatteverket från de många nystartade företagen i branschen.
- Många bygger ju sina verksamheter på en viss tjänst. Och försäljningsargumentet är naturligtvis att den är avdragsgill, säger Pia Blank Thörnroos.
Marie-Louise Brundin, regionchef för Homemaid i Mälardalen, tycker dock att gränserna för hushållsnära tjänster är klara.
- Ja, vi har inga direkta problem. Och våra kunder tycks också veta vad som gäller.
Det är ännu lite för tidigt att säga hur mycket branschen kommer att växa i Uppsalaregionen, säger hon.
- Vi har sedan maj-juni haft väldigt många förfrågningar. Men det har just varit semester och det tar lite tid innan vi hunnit påbörja de nya kunderna.
Enligt arbetsgivarorganisationen Almega är tillväxten för hushållsnära tjänster stor över hela landet, även på landsbygden.
- Det tycks inte bara vara ett storstadsfenomen även om tillväxten förstås är starkast där. Även på mindre orter kan det vara attraktivt att få service där man bor, säger Inger Jonasdotter, Almega.
Den klart mest populära tjänsten är städning, följt av barnpassning, säger hon.
FAKTA
Skattereduktionen för hushållsnära tjänster är 50 procent upp till 50 000 kronor (25 000 kronor för 2007). Arbetskostnaden måste uppgå till minst 1 000 kronor.
Skattereduktion ges bland annat för städning, vård av kläder, barnpassning eller matlagning i bostad, hämtning på skola/förskola/fritis och snöskottning.
Skattereduktion ges bland annat inte för privatlärare, avloppsrensning, arbete som utförs av hemtjänsten eller arbete som utförs av närstående person eller företag.
Skattereduktionen för hushållsnära tjänster är 50 procent upp till 50 000 kronor (25 000 kronor för 2007). Arbetskostnaden måste uppgå till minst 1 000 kronor.
Skattereduktion ges bland annat för städning, vård av kläder, barnpassning eller matlagning i bostad, hämtning på skola/förskola/fritis och snöskottning.
Skattereduktion ges bland annat inte för privatlärare, avloppsrensning, arbete som utförs av hemtjänsten eller arbete som utförs av närstående person eller företag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!