Grannarna vill inte ha flyg nattetid
Bärby hage utanför Uppsala är ett av de områden som påverkas mest av flygtrafiken på Ärna. Åsikterna kring ett eventuellt civilflyg går isär bland de boende. Men en sak är de överens om - inget flyg nattetid.
Gudrun Deborg flyttade till Bärby hage för 47 år sedan.
Foto: Pelle Johansson
- Jag säger inte direkt nej, men det är lite onödigt i det stora sammanhanget när man har Arlanda så nära. Jag är mest negativ till om de skulle köra på natten, säger hon.
Om försvarsmakten får som de vill ska man flyga uppemot 150 nätter per år från Ärna.
- När ambulanshelikopter åkte här över förut vaknade jag varje gång - och jag är inte lättväckt, säger Lena Bernrup.
Flera av de remissvar som har kommit in till länsstyrelsen kommer från privatpersoner i området Bärby hage, där Lena Bernrup och hennes familj bor. Men det är inte alla som är engagerade, varken för eller emot.
- Jag har bott här i 30 år och haft flyget inpå och inte blivit störd. Det får bli som det blir.
Det säger Tora Poromaa, som bor några hus längre bort på gatan. Hon har inte funderat så mycket på hur det skulle vara om det blev civilflyg på Ärna. Och hon är inte ensam om det.
Grannen Gudrun Deborg flyttade till Bärby hage för 47 år sedan, då utan någon tanke på att flyget låg nära.
- Jag brukar tänka att flyget var här innan vi kom hit. Det spelar inte så stor roll om det blir civilflyg, men man kanske ångrar sig senare, säger hon och återgår till att plocka ogräs från rabatten.
Att flyget kom hit först är en vanlig kommentar bland de boende i Bärby hage. Men det finns förstås de som inte alls vill se något civilflyg på Ärna.
Einar Söderberg är en av dem. Han har just hämtat dagens post och inspekterar trädgården med häcken som han har klippt själv. Gräsmattan har barnbarnen klippt. Einar Söderberg berättar att hans fru var rädd för att det skulle vara mycket oljud från militärflyget när de flyttade hit. Men det blev aldrig så farligt.
- Vi hörde inte mycket på nätterna, de flög ju mest dagtid, men jag tycker att det låter illa att de ska kunna flyga på nätterna om det blir civilflyg. Vi hoppas på att det inte blir. Det är klart att det är otäckt med utsläppen. De flesta här är emot flyget, säger han.
Men några som välkomnar förslaget på en civil flygplats på Ärna är Bert och Gunilla Widlund som bor på gatan allra närmast flygfältet. Dörren till deras hus står vidöppen och solstrålarna tränger in på trappan i hallen där de slagit sig ner.
- Helst vill vi ha kvar det som militärflyg. När de skulle ta bort det var jag en av de få som tyckte att det skulle vara kvar. Vi vill ha arbetstillfällen, det är viktigt i dag, säger Gunilla Widlund och får medhåll från maken.
- Min synpunkt är att det är kul med teknik. Jag tycker att det är roligt när det brummar och låter, säger Bert Widlund och skrattar.
När det gäller miljön tror han snarare att bussen som passerar utanför ger mer utsläpp.
- Det är värre med bussen. Trät blir mörkt direkt, det är svart på allting. Det har inte blivit bättre sedan de slutade flyga, säger han och pekar på träbågen vid staketet.
Det enda som Bert och Gunilla Widlund tycker skulle vara negativt är om de börjar flyga på nätterna.
- Det är klart, det blir ett störande moment. Så som det har fungerat hittills har det fungerat bra, men börjar man flyga om nätterna är det jobbigare, säger Bert Widlund.
På den punkten tycks alla i området vara överens.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!