Det är första dagen på vårterminen och Gränbyskolans elever är samlade i aulan där rektor Anders Danell hälsar välkomna till en ny termin.
– Vi har hört mycket bra om vår skola den senaste tiden, ni ska vara stolta och glada över er själva, säger han till eleverna.
Ebba Swartling och Hedda Ljunggren går båda i nian. De tycker att den här typen av träffar i aulan bidrar till en bra stämning på skolan.
– Det har blivit mycket bättre med en ny rektor. Vi får mer information om vad som händer, oavsett om det är något positivt eller negativt. Det är ingen som försöker dölja problem som dyker upp, säger Ebba Swartling.
– Det är ett öppnare klimat nu jämfört med tidigare, vi pratar mer om vad som händer, tillägger Hedda Ljunggren.
Det är inte länge sedan skolan fick allvarlig kritik av Skolinspektionen som ledde till att dåvarande ledning avgick. En tillfällig rektor tillsattes för att ta tag i de mest akuta problemen och i juni 2014 konstaterades det att man kommit tillrätta med bristerna. Efter ett nytt besök i november är Skolinspektionen fortsatt nöjda med skolans arbete.
- Gränbyskolan har tidigare saknat en kontinuitet i ledningen. Det behövs ett pedagogiskt ledarskap för att få till en bra arbetsmiljö både för elever och lärare, säger Anders Danell som varit skolans rektor sedan augusti.
En stor del av den tidigare kritiken handlade om skolans hantering av kränkningar, något det idag råder nolltolerans mot.
- Det handlar om att veta hur man som lärare ska göra när en sådan situation uppstår och att agera supersnabbt. Vi pratar också mycket med eleverna och har gjort praktiska saker som att klippa ner buskar på skolgården för att få en bättre överblick, säger Anders Danell och fortsätter:
- Det absolut viktigaste för oss är att alla elever ska känna sig trygga på skolan.
På Gränbyskolan finns idag en rad långsiktiga mål. Bland annat satsar man på att bli Sveriges bästa skola 2020. För att nå dit har man till exempel infört nolltolerans mot kränkningar och satsar även på systematisk utveckling av undervisningen. Ett annat viktigt område som är prioriterat är Lärarnas arbetsmiljö.
- Alla vet att lärare har en tuff arbetssituation, därför är det viktigt att trivas och ha en god arbetsmiljö. Vi har börjat ett arbete med prioritering av lärarnas arbetsuppgifter tillsammans med lärarfacken och infört utvecklingsgrupper för varje ämne där lärarna möts en gång i veckan för att planera undervisning tillsammans och utmana varandra pedagogiskt, säger Anders Danell.