Tatuerade amerikaner kör omkring i stora maskiner och flyttar grus och sten framför sig. De är nu i full färd med att bygga Sveriges andra BMX-bana enligt internationell tävlingsstandard. De doserade kurvorna är på plats och startrakan är färdig, men än finns mycket kvar att göra innan invigningen nästa år.
– Steg ett är att få klart banan, därefter ska vi bygga klubbhus och sekretariat. Vi har beviljats att anordna SM nästa år och kommer att inviga banan i samband med det, säger projektansvarig Niklas Presthus, SMK Uppsala cykel.
Men planerna slutar inte där. Syftet med bygget är att få fler att träna och tävla inom BMX, något som varit svårt att lyckas med vid den nuvarande banan i Gottsunda.
– Vid terminsstart har vi många intresserade. Men efter ett tag droppar de av. Där finns ingen belysning eller omklädningsrum och banan är heller inte tillräckligt avancerad, säger Niklas Presthus.
Tanken är också att söka medel för att utöka utlåningsverksamheten och göra det möjligt för flera att kunna delta.
– Vi vill att alla ungdomar, oavsett socioekonomisk status ska få tillgång till cyklar. Nu är det många som faller bort eftersom de inte har råd när det blir dags att köpa cykel och skydd.
Banan är ett samarbetsprojekt mellan Uppsala kommun, Upplands idrottsförbund och ett flertal sponsorer. Med alla ideella arbetstimmar inräknade kommer slutsumman för bygget att hamna på runt sju miljoner kronor. För att arenan ska hålla internationell standard har man tagit hjälp av den amerikanska banbyggarfirman Elite Trax Inc. Bandesignern Tom Ritzenthaler, som bland annat byggt OS-banan i Beijing, är på plats och övervakar arbetet.
– Den kommer att bli 380 meter lång och indelad i två sektioner så att den både passar för internationella tävlingar och enklare träning.
Det blir en hel del resande för en internationell banbyggare. Efter arbetet i Gränby åker Tom Ritzenthaler till Indien, sedan till Baku och därefter till Kalifornien. I vår ska han återvända till Uppsala för att asfaltera kurvorna och lägga till ännu en nybyggd internationell tävlingsbana på sitt cv. Om arenan i Uppsala kommer bli bättre än den som redan finns i Ängelholm – som han också själv har byggt – är han dock något förtegen kring.
– Alla mina banor är olika och svåra att jämföra. På den här kommer man att kunna cykla fort.