Gottsundaelevers modell i topp

Gottsundaskolan har åter placerat sig i toppen i framtidstävlingen Future City. Med sin spektakulära modell av framtidsstaden ”Aros City” knep de en tredje plats.

Ebba Toreheim, Sergej Brändén och Cedric Trost.

Ebba Toreheim, Sergej Brändén och Cedric Trost.

Foto: Erik Kulo

Uppsala2012-03-31 18:53

Varje år arrangeras tävlingen Future City. Skolor över hela landet deltar genom att designa en egen stad, bygga en fysisk modell av den i återvunnet material och presentera den inför en jury.

Gottsundaskolan i Uppsala vann årets regionsuttagning och fick sedan tävla vidare i finalen där de kom trea. Skolan vann också kategorin ”Bästa modell” för sin modell av framtidsstaden ”Aros City”. Arbetsgruppen på Gottsundaskolan bestod av 15 elever från åttan och nian, och tre av dem presenterade sitt förslag inför tävlingsjuryn.
– Det var roligt, man blev väldigt taggad när man kom dit, säger Cedric Trost, en av de tre eleverna i presentationsteamet.
– Det är för att vi ska visa att vi kan få staden att funka. Den ska vara miljövänlig, kriminaliteten ska vara låg och utbildningsnivån hög, säger Cedric Trost.

Idéerna har de senare tagit vidare i sin fysiska modell av staden, som är byggt av återvinningsbart material och bland annat innehåller rinnande vatten. Staden har ett resurscentrum som erbjuder utbildning till studenter från andra städer, ekologiska odlingar och får sin energi från bland annat vindkraft, vågkraft och vattenkraft.

”Aros City” har även en ny typ av energikälla som kallas windstocks, böjliga vajrar som rör sig i vinden och på så sätt alstrar energi. Windstocks finns på riktigt, men än så länge bara som prototyp.
– Vi ville att staden skulle vara futuristisk och miljövänlig, men möjlig att bygga i verkligheten, säger Cedric Trost.

Gottsundaskolan har deltagit sex gånger i tävlingen och har placerat sig tre gånger, på andra, fjärde och nu i år på tredje plats. Priset för bästa modell har de vunnit två gånger. Enligt Tania Kurdahl, ansvarig lärare, är det elevernas engagemang som gör att skolan har placerat sig så bra. Hon menar också att eleverna lär sig mycket av att delta i tävlingen.
– Tävlingen omfattar matte, fysik, biologi och kemi på ett kreativt sätt. De lär sig mer under tävlingen än under vanliga lektioner, säger hon.

Sergej Brändén, som också ingick i den grupp som presenterade förslaget för juryn, håller med om att engagemanget är skolans styrka.
– Det går bra för oss för att vi anstränger oss, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!