Godsfinkan näst bästa tågplatsen

En ångfarkost per år. Det är ett måste för familjen Blomqvist från Vaxholm, öster om Stockholm. I går blev det en tur med "Stortysken" när museiföreningen Stockholm-Roslagen järnvägar firade jubileum. I trettio år har sträckan Uppsala Östra—Faringe trafikerats med veterantåg, dragna av ånglok.

Henrik Johansson ser till att Stortysken får en sista smörjning innan loket pustar i väg mot Faringe.

Henrik Johansson ser till att Stortysken får en sista smörjning innan loket pustar i väg mot Faringe.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2004-09-06 00:00
Olle Blomqvist, 6, sneglar längtande mot förarplatsen till ångloket, det största smalspåriga lok som transporterat tågresande i Sverige. Byggt 1920.
Pappa Bosse Blomqvist läser sonens tankar och frågar om det finns plats bredvid lokförare Ove Danneskog. Efter lite dividerande skakar eldaren Henrik Johansson på huvudet och säger något om säkerhetsrisk.
Men Olle Blomqvist blir inte nedslagen av beskedet. En plats i godsfinkan är i alla fall näst bästa platsen.

"Lukter och skrammel"
Minuter kvar till avfärd. Henrik Johansson smörjer det sista och klättrar upp för stegen. Under den timslånga färden till slutmålet Faringe ska trehundra kilo kol eldas och till det går åt tre kubikmeter vatten.
— Hoppas tåget går fort och luktar gott, säger Olle Blomqvist.
Det där med snabbhet är en för högt ställd önskan på en transportklassiker med drygt åttio år på nacken.
— Allt som det står veteran framför, säger Bosse Blomqvist, det tycker vi om.
Han hoppades på en solig färd till Faringe och tillbaka, nära den uppländska naturen med "lukter och skrammel".
— Se upp för mötande tåg, ropar Ove Danneskog när ett TP diesellok från 1953 närmar sig Östra station tillsammans med en svepande, lite stickande, doft.

Vinkar av teknikhistoria
Stinsen för dagen, Peter Sjöquist från Sollentuna, vinkar av ett stycke teknikhistoria. Tätare och tätare ångstötar. Ett tut och vinkningar från dem längst bak i tredje klass.
Det lär dröja innan "Stortysken", som en gång i tiden trafikerade sträckan Stockholm—Norrtälje som snälltåg, syns i Uppsala igen. I dag börjar rivningen av den smalspåriga räls som korsar nya E4.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om