Godkänt betyg ingen garanti

Godkänt betyg i svenska från grundskolan är ingen garanti för att man inte har läs- och skrivsvårigheter. Det visar den sammanställning över gymnasieskolornas kvalitetsredovisningar som skolförvaltningen i Uppsala just färdigställt.

Uppsala2002-02-14 00:01
Mätningen av elevernas kunskaper i kärnämnena engelska, matematik och svenska är till för att skolförvaltningen ska få en uppfattning om hur kommunens resurser ska fördelas samt hur skolorna använder sin personal bäst.
Gymnasieelevernas färdigheter i svenska, när det gäller läsförståelse, stavning och ordförståelse, mäts och presenteras med hjälp av en så kallad stanineskala från ett till nio.
— Sannolikheten är stor att de elever som hamnar i fältet 1—3, alltså under medelresultatet, kommer att få problem med skolgången, säger Kristina Granlund-Widgren, speciallärare på Fyrisskolan i Uppsala.
På skolan där hon är verksam räknar man med att ungefär var fjärde elev i ettan har mer eller mindre problem i ämnet svenska.

"Måste få gemensam syn"
I Fyrisskolans kvalitetsredovisning för 2001 skriver man att det är "anmärkningsvärt att så hög andel av eleverna i årskurs 1 har läs- och skrivsvårigheter".
Maud Ededahl är projektsamordnare på skolförvaltningen och ansvarig för sammanställningen av gymnasieskolornas kvalitetsredovisningar.
Hennes förklaring till att så många som 14 procent av gymnasieeleverna i åk 1 underkändes i lästestet och att 22 procent inte klarade provet i stavning, trots godkända grundskolebetyg, har att göra med att lärarna i grundskolan och gymnasiet använder olika "mätstickor".
— Vi måste få en gemensam syn vad som krävs av eleverna när de kommer till gymnasiet, säger Maud Ededahl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!