Globala bristen ökar priserna på begagnat – "hiskeligt"

Det råder halvledarbrist vilket påverkar bilförsäljningen i Uppsala. Längre leveranstider, ovissa leveranser och dyrare begagnade bilar är konsekvenserna.

Niklas Höglund berättar att det är flera saker som bidrar till att leveranstiderna på nya bilar är längre.

Niklas Höglund berättar att det är flera saker som bidrar till att leveranstiderna på nya bilar är längre.

Foto: Privat

Uppsala2021-10-28 13:01

Halvledare är ett material som leder ström och finns i en mängd produkter. Nu är det brist på dem – vilket påverkar fordonsindustrin.

– Det är en brist på nya bilar. Det vi märker är att leveranstiderna på nya bilar blir mycket längre. Det beror inte bara på halvledarbristen som är en del, en annan är att det är brist på containrar som används för frakt samt covidutbrott bland hamnarbetare, säger Niklas Höglund, försäljningschef vid Toyota Uppsala.

Höglund berättar att leveranstiden för en ny bil brukar vara tre till fyra månader, men i dag kan den bli upp till sex månader.

– Vill du ha en bil i morgon blir det problem. Till de som verkligen behöver det försöker vi lösa det genom att hyra ut en bil fram till leverans.

Leveranstiderna blir även osäkra på grund av bristen på nya bilar.

– Det är svårt för oss att lova att du kommer att få din bil i exempelvis februari för vi vet inte det till 100 procent.

Halvledarbristen märks dock inte i antalet nybilsregistreringar i Uppsala. Mellan januari och juni 2019 registrerades 3 882 bilar i länet, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Samma period under pandemiåret 2020 sjönk siffran till 2 913 och januari till juni 2021 registrerades 3 976 nya bilar.

– Orderingången på nya bilar är bättre än någonsin, det innebär att vi bygger en stor orderbank inför nästa år, säger Höglund.

Halvledare och containrar är inte det enda det är brist på, utan även begagnade bilar. Det märks på Nyarebil i Uppsala där man säljer begagnade bilar.

– Vi har riktat in oss på bilar som är under tre år och har gått under 10 000 mil, men vi har fått tänka om med tanke på bilbristen, säger Lars Kronborg vid Nyarebil.

På Nyarebil har man fokuserat på att köpa in föredetta tjänstebilar. Men när det är brist på nya bilar används tjänstebilarna längre i väntan på nya.

– Det tråkiga är att det är kunderna som får betala, det är hiskeliga priser på begagnat.

Exakt prisökning är svår att uppskatta, berättar Kronborg.

– Man kan få mer betalt för en begagnad bil i dag än när man köpte den för två år sedan, säger han.

Niklas Höglund berättar att bilbristen inte var oväntad.

– Jag var nog mer orolig förut. Kunderna har varit väldigt förstående, och de flesta är vana vid att det är leveranstid på nya bilar, säger han.   

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!