Groupon är ett världsomspännande företag som finns i 47 länder, och i Sverige har företaget hittills satsat på storstäderna Stockholm, Malmö och Göteborg.
Men från slutet av mars ska man vända sig mer direkt till både företag och kunder i Uppsala med dagliga erbjudanden. Och man har höga förväntningar.
– Vi har gjort flera tester tidigare och har sett att det finns ett mycket bra intresse. Målet är att nå hälften av alla Uppsalabor i de åldrar som handlar, säger Rickard Strömgren, vd Groupon i Sverige.
Erbjudandena på sajten ger mellan 50 och 90 procents rabatt, med ett snitt på 70 procent. Restauranger, hälso- och skönhetsföretag samt upplevelseföretag finns bland dem som är knutna till Groupon. Erbjudandena på sajten på måndagen var bland andra sushilunch i Stockholm, ett ögonfranskit, fotvårdsbehandling, spahotell i Polen och rabatt hos ett lekland.
I Uppsala har man rekryterat fyra personer som ska bearbeta marknaden.
– Groupons affärsidé bygger på konsumenternas kollektiva köpkraft. Vi vill hitta de bästa ställena inom varje kategori och ge erbjudanden från dem, säger Rickard Strömgren.
Groupon startade i Chicago 2008 av Andrew Mason, och har utsetts till det snabbast växande företaget i historien, men har också dragits med stora förluster. I slutet av förra året börsnoterades Groupon på USA-börsen.