Global rabattsajt satsar i Uppsala

De har dagliga erbjudanden via nätet på nöjen och shopping. Nu vill den amerikanska rabattjätten Groupon etablera sig i Uppsala.

Uppsala2012-03-13 17:03

Groupon är ett världsomspännande företag som finns i 47 länder, och i Sverige har företaget hittills satsat på storstäderna Stockholm, Malmö och Göteborg.

Men från slutet av mars ska man vända sig mer direkt till både företag och kunder i Uppsala med dagliga erbjudanden. Och man har höga förväntningar.

– Vi har gjort flera tester tidigare och har sett att det finns ett mycket bra intresse. Målet är att nå hälften av alla Uppsalabor i de åldrar som handlar, säger Rickard Strömgren, vd Groupon i Sverige.

Erbjudandena på sajten ger mellan 50 och 90 procents rabatt, med ett snitt på 70 procent. Restauranger, hälso- och skönhetsföretag samt upplevelseföretag finns bland dem som är knutna till Groupon. Erbjudandena på sajten på måndagen var bland andra sushilunch i Stockholm, ett ögonfranskit, fotvårdsbehandling, spahotell i Polen och rabatt hos ett lekland.

I Uppsala har man rekryterat fyra personer som ska bearbeta marknaden.

– Groupons affärsidé bygger på konsumenternas kollektiva köpkraft. Vi vill hitta de bästa ställena inom varje kategori och ge erbjudanden från dem, säger Rickard Strömgren.

Groupon startade i Chicago 2008 av Andrew Mason, och har utsetts till det snabbast växande företaget i historien, men har också dragits med stora förluster. I slutet av förra året börsnoterades Groupon på USA-börsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!