Genombrott om Upplandspendeln
Förhandlingarna om Upplandspendeln fick ett genombrott i onsdags. Nu är Upplands lokaltrafik och A-train nära en överenskommelse om avgifterna för pendeltrafiken till och förbi Arlanda.
Resenärer på Arlanda Expresståget, som körs av A-train, betalar en så kallad perrongbiljett på 50 kronor som är inbakad i biljettpriset.
Fler jobbpendlare
De flesta av dagens resenärer är folk som ska ut och flyga, men när Upplands Lokaltrafik förlängs söderut blir jobbpendlarna fler. För dem är 50 kronor en för hög avgift för att passera genom spärrarna. Därför föreslås ett periodkort motsvarande 200 kronor i månaden, utöver UL:s länskort. Dessutom diskuteras en volymrabatt som innebär att priset sänks om resenärerna blir många.
— Det finns en uttalad vilja för det från alla parter. Det gick väldigt snabbt framåt i går och vi är väldigt nära ett avslut nu, säger Klas Wåhlberg, vd Upplands Lokaltrafik AB.
Nu återstår finjusteringarna. Efter semestrarna samlas avtalsparterna för en sista förhandling.
—Då räknar vi med att allt sys ihop, säger Klas Wåhlberg.
Provisorisk station
I måndags påbörjades upphandlingen om vem som ska köra tågen. Den ska vara klar innan årets slut.
Upplandspendeln beräknas vara i gång den 21 augusti 2006. Då ska en provisorisk station i Bergsbrunna stå klar och förhoppningsvis en i Alsike också.
Blivande pendlare har kommit med önskemål om parkeringsmöjlighet med motorvärmare vid stationen i Bergsbrunna och att det ska ingå i biljettpriset. Detta är tänkbart, enligt Klas Wåhlstedt.
—Det finns plats i Bergsbrunna för att bygga en parkering, konstaterar han.
FAKTA
Upplandspendeln
I mars i år gav regeringen klartecken till Upplands Lokaltrafik (UL) och Storstockholms Lokaltrafik (SL) att köra pendeltågtrafik över länsgränsen. I praktiken förlängs Upptåget, från Tierp till Upplands Väsby, under det nya namnet Upplandspendeln.
Dagens tre Upptåg ska utökas med ytterligare fem. Tågen ska anpassas så att de får en gemensam identitet. Det måste till exempel både finnas utrymme för bagage ombord för flygresenärer och gott om sittplatser för pendlare. Detta kan lösas med stolar som kan fällas ner när det inte finns bagage.
I en andra etapp, från 2011, planeras en förlängning av SL:s pendeltåg från Märsta till Knivsta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!