Generation gratis på uppgång

Med bredbandets intåg har en ny generation mediekonsumenter vuxit fram. Som slutat köpa skivor, läser bloggar istället för tidningar och vant sig vid att allt är tillgängligt och gratis på nätet.

Foto: Scanpix

Uppsala2008-05-05 10:23
- Så länge det är lättare att ladda ner olagligt än lagligt kommer inget att förändras, säger Sam 23 år.
Sam jobbar som grafisk designer. På kvällarna träffar han kompisar eller tränar på gym. Han är sällan hemma i ettan i Stockholm. Det behövs inte. Allt viktigt får plats i jackfickan; en mp3-spelare som rymmer musiksamlingen och en Iphone att ringa, sms:a, surfa, spela spel och titta på film med. På sin höjd får den bärbara datorn följa med i väskan.
Största delen av Sams mediakonsumtion kommer från internet. Han läser aldrig tidningar och ser på tv högst 15 minuter per dag. Istället lyssnar han på webbradio, läser bloggar om mode och musik och laddar ner skivor, film och tv-serier via privata fildelningssajter. Har man kunskapen om hur och var är utbudet i princip obegränsat.

- Jag tycker att man kan se det som en kulturell revolution. Folk lyssnar mer på musik än någonsin och hittar artister de aldrig hade upptäckt utan internet. Det är nästan lite Robin Hood-verksamhet, säger han.
När Sam föddes 1985 såg världen annorlunda ut. Ville man ha en skiva fick man köpa den. Film såg man på VHS, telefonen var väggfast och det närmaste man kom piratkopiering var att spela in "Tracks" på kassettband.
- Vi är ju den första generationen som vuxit upp med både och. Jag minns när internet kom och man började inse möjligheterna. Då var man lyrisk om man fick hem två låtar på en kväll. Nu blir man irriterad om en långfilm tar längre än några minuter att ladda ner.

Den generation Sam tillhör har framförallt vant sig vid att inget kostar. De betalar inte tv-licensen, ringer med IP-telefoni och har slutat köpa skivor. Enligt branschorganisationen Ifpi har skivförsäljningen gått ner med 49 procent sedan år 2000. En undersökning gjord av filmbolaget Warner Bros visar att svenskarna laddar ner 30 miljoner filmer varje år.
- Problemet är att branschen inte hänger med. Varför finns inte alla skivor att ladda ner på de stora sajterna samma dag som de släpps? Det är helt obegripligt. Så länge det är lättare att ta hem musik olagligt än lagligt kommer inget att förändras, säger han.
Enligt Sam är det inte snålhet som gör att man laddar ner, utan valfrihet.

- Dagens unga är vana vid att allt är tillgängligt 24 timmar om dygnet. Om det fanns en laglig tjänst där man hade fri tillgång till musik, film och tv skulle jag lätt kunna betala 1 000 kronor i månaden. Det viktiga är att det går smidigt och att allt finns samlat på ett ställe, säger Sam och nämner SVT:s webbtjänst Play som ett föredöme.
När man kommer till den oundvikliga frågan om samvete tvekar han en stund.
- Det är både och... Det är klart man vet att man inte gör rätt, men samtidigt finns känslan av att skivbolagen får skylla sig själva. Om de slutade pumpa in pengar i "Idol"-projekt och satsade på kvalitet istället skulle det kännas mer meningsfullt att stödja dem.

Tillhör du en egoistisk generation?
- Ja, det får man väl ändå erkänna. Vi tänker mycket på vad som är bäst för oss själva och kanske inte så ofta på hur det påverkar andra.

Är du någonsin rädd för att åka fast?
- Nej, man blir avtrubbad. Man tänker att de inte har så mycket att hämta hos oss småkonsumenter... men man har ju läst om att de tagit folk som bara laddat ner lite grann.
Fotnot: Personen på bilderna har inget med artikeln att göra.
FAKTA
+ Över hälften (55 procent) av alla män i åldern 16-24 har någon gång använt ett fildelningsprogram. Andelen kvinnliga användare i samma åldersgrupp är 27 procent.

+ Av alla i åldern 16-74 har 20 procent, eller 1,3 miljoner personer, använt fildelningsprogram.

+ Under våren 2007 använde 71 procent bredband, vilket är en markant ökning från våren 2005 då motsvarande andel var 44 procent.

+ 11 procent av svenska folket har testat IP-Telefoni, där inget teleabonnemang krävs utan samtalet kopplas via internet.

+ Unga använder främst internet till saker som att chatta, lyssna på musik, spela spel och ladda ner musik, spel och bilder. I åldern 16-24 år gör två av tre dessa saker regelbundet. I denna åldersgrupp är det även populärt att lyssna på radio eller titta på tv via internet.

+ Andel personer som aldrig använt en dator: i åldern 16-24 - 0 procent, 25-34 - 1 procent, 35-44 - 2 procent, 45-54 - 4 procent, 55-64 - 9 procent, 65-74 - 33 procent.

Källa: Statistiska centralbyrån
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!