Gatusopningen dröjer ett tag till

Grus, grus, grus. Som kommer att ligga kvar på gång- och cykelbanor och vägar i drygt två veckor till. Det är kylan som förhindrar sopningen.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2011-03-31 09:56

Den som retar sig på gruskornen får ge sig till tåls. Sopningen i stadsdelarna kommer först med en temperaturhöjning. Endast i centrum har kommunen kunna påbörja rengörningen.
– Vädret, som det är nu, gör att det inte händer någonting när det fortfarande är kallt. Vi behöver värme och gärna regn för att kunna sopa gatorna. Jag tror att det kan börja runt den 10 april, men det är vädret som bestämmer, säger Jan-Olof Hasselborn på gatukontoret.

Eftersom det fortfarande finns is och plogvallar på gator en knapp kilometer från Stora Torget, får sopningen i stadsdelarna vänta. Även om årets uppskattade datum kan upplevas som sent började sopningen först den 15 april förra året.

När sopsäsongen väl är inledd räknar gatukontoret med att det kommer att ta en dryg månad innan alla vägbanor är vårstädade. Efter uppsopning tillfaller gatuströsslet entreprenören som får göra vad de vill med den. Att lägga den på hög är inte särskilt vanligt. Kommunen sköter själv rensningen av gatorna i centrum. Men försöken att återanvända gruset på gatorna har inte fallit väl ut.
– Vi kubiserar gruset för att det ska ligga still, men det går inte att återanvända. Det blir rundare om det har nötts på gatorna och det kärvar ihop mycket lättare och blir för fint, säger Jan-Olof Hasselborn.

I stället får de uppsamlade kornen en ny framtid som upprustare av motionsslingor, ridspår och grusvägar.

Uppsala är, förutom centrum, indelat i fyra gatudistrikt och fyra cykel- och gångbanedistrikt. Skillnaden görs eftersom det är olika maskiner som används beroende på gatutypen. Utöver dessa distrikt tillkommer även Storvreta.

Gatorna sopas rena av 3 entreprenörer som tillsammans kommer att köra 20 maskiner. Under vintern har 17 tusen ton grus strötts ut, målsättningen är att plocka upp allt igen.

Vilka gator som sopas först sker enligt en särskild prioriteringsordning. Först ut är A-gator, det vill säga bussgator och huvudleder. Sedan kommer B-gator i bostads- och industriområden. Cykelbanor som är riktade till och från centrum klassas som C-gator. Sist ut är D-gatorna som är mindre gång- och cykelvägar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!