Gatuchefen: Kommunen har en hög målsättning
Enligt Lennart Kunni, chef för gatu-och trafikkontoret, har kommunen en hög målsättning vad gäller trafiksäkerhet: folk skall inte behöva blir dödade och lemlästade i Uppsalatrafiken.
I sitt förslag till ny trafikstrategi för innerstadens trånga gaturum framhöll gatu- och trafikkontoret också att "bilister som behöver köra i centrala Uppsala ska i framtiden känna sig som gäster på de gåendes villkor".
Det effektivaste sättet för att få en trafiksäkrare miljö i Uppsala är att bygga bort farliga korsningar och passager så att de olika trafikanterna skiljs åt, säger Lennart Kunni.
- Tre faktorer finns med i trafiksäkerhetsarbetet: människor, fordon och vägar. Det svåraste är att påverka människors trafikbeteende, men jag anser att kommunen ger bra information till allmänheten om trafiksäkert beteende. Och trafiksäkerhetsrådet är med på ett tidigt stadium med information till förskole- och skolbarn.
Separera oskyddade
Att separera oskyddade trafikanter så att gående och cyklister har sina egna vägar är en annan ledstjärna för trafiksäkerhetsarbetet.
- Vi försöker också ordna bättre förutsättningar vid gatukorsningar och övergångsställen, bland annat genon cirkulationsplatser.
Avsmalnande vägar är ett exempel. Effekten blir både att
bilisterna tvingas sakta ner, och att passagen över vägen blir kort för gångtrafikanter.
- Just nu jobbar vi också med att bygga bort de fyrfiliga vägarna i kommunen. Fyrfiliga vägar är en otäck, olycksdrabbad trafiklösning, beskriver han.
Fyrfiliga Svartbäcksgatan åtgärdades förra året, men fortfarande återstår flera vägsträckor med fyra filer, bland annat Fyrislundsgatan, Dag Hammarskjölds väg och delar av Luthagsleden och Fålhagsleden.
Mer restriktiv
Vägbulor och andra farthinder är ett annat sätt att få ner hastigheten, men här har Uppsala kommun blivit mer restriktiv.
- Vägbulorna får inte vara så våldsamt stora. Erfarenheten visar att både bussförare och bussar tar stryk, och passagerarna får sämre komfort. Vi försöker nu tillsammans med Gamla Uppsalabuss att identifiera de farthinder som är alltför höga.
För ett par år sedan sade Lennart Kunni i en UNT-intervju att gatu- och trafikkontorets målsättning är att olyckstalen i kommunen skall halveras och att dödstalen skall vara noll år 2010.
Vad säger han i dag?
- Uppsala kommun jobbar fortfarande efter Nollvisionen. Det är en fråga om ekonomiska resurser om vi skall nå målet år 2010.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!