Den 24 april beslutade Uppsala kommuns gatu- och samhällsmiljönämnd att gatan från 15 maj skulle stängas av för privat motorfordonstrafik även från S:t Olofsgatan. Från Linnégatan är den redan avstängd. Undantag görs för bland annat boende, utryckningsfordon, taxi och varutransporter. Gatuavsnittet, som är drygt 100 meter långt, blir ett slags förlängning av gågatan, men inte formellt en gågata, eftersom även cykeltrafik är tillåten. Beslutet togs som en lokal trafikföreskrift, men nu skjuts avstängningen upp en månad.
Var nämnden lite för snabb i sitt beslut?
– Nej, beslutet gäller men det tar bara lite länge tid att ordna det praktiska kring uteserveringarna, säger Stefan Hanna, C, ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Enligt Ann-Britt Ådegren, chef vid kommunens enhet för tillstånd markupplåtelser, beror fördröjningen dels på att beslutet ännu inte är publicerat i den rikstäckande databasen för trafikföreskrifter, RDT, och dels på att det är viss leveranstid på den nya skylten.
– Skylten måste finnas och beslutet ligga i RDT för att vi ska kunna stänga av gatan, säger hon.
Samrådsprocessen med näringsidkarna längs gatan är inte heller helt avslutad. Dessutom är det inte klart hur uteserveringarna, som får mer utrymme, ska placeras med hänsyn till gående, cyklister och de motorfordon som ändå kommer att trafikera gatan.
–Det är inte helt klart hur de ska avskärmas eller markeras. Det får bara inte hända att en bil ränner in i någon som sitter på en uteservering, säger Ann-Britt Ådegren.
Avstängningen gäller fram till sista september. Därefter ska försöket utvärderas.