Gångfart införs i city

På onsdag, 14 december, införs gångfartsområde i centrala delar av Uppsala.

Gångfartszonerna är de gatuavsnitt som är blåmarkerade.

Gångfartszonerna är de gatuavsnitt som är blåmarkerade.

Foto:

Uppsala2011-12-09 10:43

De gator som berörs är delar av  Dragarbrunnsgatan, Klostergatan, S:t Persgatan, Bredgränd och Vretgränd. Dessa gator har under hösten byggts om för att anpassas till så kallad gångfart, det vill säga det är tillåtet att framföra fordon men det är på gåendes villkor. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående och fordonens hastighet får inte vara högre än de gåendes hastighet vilket i praktiken innebär fem-tio kilometer i timmen. När ett fordon kör ut från ett gångfartsområde in på en annan gata har denne väjningsplikt mot fordon på den gatan. Parkering får endast ske på speciellt anordnade platser.
- Gatorna är tänkta att vara gågator men där det blir möjligt att köra bil, säger kommunalrådet Stefan Hanna (C), ordförande i trafik och gatunämnden.
 - Vi får se hur det kommer att fungera. Vi ska utvärdera det här om ett år och om det visar  sig att det inte blev bra får vi fundera på vad vi ska göra i stället.
Han säger att många bilister kör för fort på den del av Dragarbrunnsgatan mellan S:t Olofsgatan och S:t Persgatan som inte varit skyltad men som i tre år haft den beläggning som markerar gångfart.

Kommunens syfte  är att omvandla Dragarbrunnsgatan och intilliggande gator från att ha varit anpassade för bussar och distributionsfordon till ett område med nya butiker och restauranger och plats för evenemang och andra aktiviteter.

FAKTA

Funnits sedan 1960-talet
Gångfartsområde som koncept har funnits sedan 1960-talet och prövades först i Nederländerna. Regleringen har efter det spridits i världen och införts i lite olika varianter. I Sverige finns det idag gångfartsområden i många städer, alltifrån Kalix i norr till Malmö i söder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!