Gammal teknik ett trumfkort i brödfabrik

Det naggas och det spritsas för fullt på Fabriksvägen i Gimo. Där bakar Roslagsbröd drygt 12 000 hårdbrödkakor om dagen. Nu är man mitt inne i julbrödsbaket, en viktig del av årets produktion.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2003-12-10 00:00
Sedan 1922 har det bakats hårdbröd med namnet Roslagsbröd i Gimo. I dag levererar man brödet till ICA och Coop, de stora grossisterna och även direkt till restauranger, bland annat till Operakällaren i Stockholm.
— Det är naturligtvis en extra kvalitetsstämpel att en sådan restaurang vill ha vårt bröd, säger Rober Saberski, ägare av Roslagsbröd, som på sitt visitkort kallar sig för det mer gammalmodiga fabrikör.
Den finns en tanke bakom valet av en äldre titel. Hårdbrödbranschen består till knappt 95 procent av giganten Wasabröd och av Leksandsbröd. Resterande procent får övriga aktörer dela på, och då gäller det att hitta sin nisch för att överleva. Roslagsbröds nisch är traditionella bakmetoder. Och i ljuset av den lite gammalmodiga produktionen som är Roslagsbröds affärsidé så passar fabrikör bättre in.

Jäser på träplank
Vid ugnen står Sami Kempainen och spritsar, det vill säga lägger på de jästa kakorna på ett slags löpande band som tar in kakorna i ugnen, där de stannar i åtta minuter.
— På Wasa finns det ingen som står och spritsar så här, där sugs brödkakorna upp av stora sugar och tas in i ugnen maskinellt. Vi går också och känner på degarna när de är klara efter jäsning, vi har inga maskiner som känner efter åt oss, säger Robert Saberski.
Kakorna får också jäsa på träplank, vilket ger brödet unika egenskaper.
— Det handlar både om smak och om brödets utseende. Det är ett mer gammaldags sätt att jäsa brödet på, säger Robert Saberski.

Vetebröd bakat på rågmjöl
Julbrödet är ett vetebröd, till skillnad från Roslagsbrödet, som är bakat på rågmjöl. Naturligtvis är november och december de stora julbrödsmånaderna, men smaken av jul lockar köpare tidigare än så.
— Redan i augusti är folk här och rycker i dörren och frågar efter julbröd, säger Robert Saberski.
Så efterfrågan på julbrödet är stor. 17-18 000 julbrödspaket säljs på två månader före jul.
— Det är en betydande del av vår försäljning. Mest säljer vi i Uppland medan Roslagsbrödet är stort i hela Mälardalen och upp till Gävle, säger Robert Saberski.

Unika försvinner med hi-tech
Till skillnad från Roslagsbrödet så handpackas julbrödet. Under senhösten utökas därför de 10 anställda med några personer som sköter packningen. Annars är Roslagsbröd inte de stora förändringarnas företag.
— Vi har försiktigt ökat vår omsättning och jag tycker att det fungerar bra. Men några stora investeringar är svårt att göra eftersom vår produkt inte får förnyas.
Så de gamla 40-talsmaskinerna får fortsätta sätta degen ett tag till.
— Blir det för mycket hi-tech är det risk för det att unika med vår produkt går om intet, säger fabrikören Robert Saberski.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!