Gamla Uppsala kan bli ny knutpunkt för tåg
En järnvägsstation i Gamla Uppsala. Den idén lägger Banverket fram i en förstudie om nya dragningar för Ostkustbanans dragning genom området. Tanken är att en eventuell station ska vara en samlingspunkt för olika tågtransporter och busstrafik.
"En station vid Yrsaparken ger en närhet mellan stationen och det historiska centrum som finns vid Kungshögarna. Gamla Uppsala och Nyby får en god försörjning av spårburen kollektivtrafik samt av bussar", står det i handlingen.
Det faktum att stationen läggs mellan två huvudvägar innebär en bra placering för fordonstrafik, enligt Banverket.
Nyåker, det andra alternativet som diskuterats, placeras norr om Bärbyleden och ligger strategiskt för områdena Nyby, Svartbäcken och Löten. Två cykelstråk korsar varandra inte långt från stationen. På minussidan finns att ingen avfart från Bärbyleden till Vattholmavägen är planerad, vilket innebär mindre god tillgänglighet för så kallad "ickelokal" fordonstrafik.
Inget resandeunderlag
I studien finns inga siffror i fråga om reseunderlag för en station, inte heller någon trafikutredning för väg och trafik i området.
Till det ska läggas att det i dag inte finns något beslut om att gå vidare med förstudien för Ostkustbanans dragning genom Gamla Uppsala.
Stationsbyggnaderna ingår i en större plan att bygga dubbla spår genom delar av Svartbäcken och Gamla Uppsala. Ett viktigt syfte med det är att bygga bort det nålsöga som finns i Uppsala på grund av den enkelspåriga järnvägen mellan Svartbäcken och ån Samnan.
Kortare restider
Anna Haapaniemi, chef för strategisk planering på Banverkets östra banregion, säger till UNT att dubbla spår är en förutsättning för att undvika förseningar och öppna upp för fler tåg. Kortare restider utlovas också.
Förstudien är ute på remiss, och i veckan ställde sig byggnadsnämnden bakom att delvis dra spåren genom en tunnel. Anläggningskostnaden för det alternativet är enligt Banverket 855 miljoner kronor, nästan 200 miljoner kronor dyrare än ytalternativet.
I dag finns projektet med dubbla spår inte med i Banverkets investeringsplan fram till 2015. Frågan är då varför Banverket planerar för projekt som det inte finns pengar för.
—Vår investeringsplan revideras hela tiden, och vi tittar på många projekt som ännu inte är finansierade, säger Anna Haapaniemi.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!