Gamla Stockholmsvägen utvald olyckssträcka

I helgen skadades tre personer allvarligt i en frontalkollision mellan två bilar på väg 255, Gamla Stockholmsvägen, söder om avfarten mot Alsike och Knivsta. Vägsträckan tillhör landets mest olycksdrabbade och finns på regeringens lista över 100 vägar där trafiksäkerheten måste åtgärdas.

Så här ser Gamla Stockholmsvägen ut där den gångna helgens olycka med tre allvarligt skadade inträffade.

Så här ser Gamla Stockholmsvägen ut där den gångna helgens olycka med tre allvarligt skadade inträffade.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2001-12-12 00:01
Som ett led i det arbetet pågår nu inom Vägverket ett projekt som ska identifiera trafikproblemen och föreslå kostnadseffektiva trafiksäkerhetsåtgärder. Bland annat har en enkät gått ut till boende längs väg 255. Ett tusental tillfrågade hushåll har tillfälle att beskriva trafiksituationen och föreslå förbättringar eller komma med särskilda önskemål.
I slutet av januari beräknas förstudien vara klar att gå ut på remiss till bland annat Sigtuna och Uppsala kommuner, länsstyrelserna och NTF.

Trafiksäkerheten ska höjas
100-vägarna ska tillföras särskilda resurser för att höja trafiksäkerheten. Det kan handla om att åtgärda "sidoområdet", vilket kan betyda att göra slänter flackare och ta bort sådant som stenar och stolpar. Andra vägsträckor kan förses med vägräcken.
— Vägsträckan mellan Alsike kyrka och fram till Ekhagarna vid Sunnersta är särskilt olycksdrabbad, påpekar projektledaren Christina Eklööf vid Vägverket och förtydligar:
- Det kanske inte inträffar fler olyckor på väg 255 genom Uppsala län än på andra vägar med liknande standard, men personskadorna är allvarligare.
Vägverkets statistik för de senaste fem åren, från 1997 och fram till och med sista oktober i år, redovisar ett 50-tal olyckor med personskador på väg 255, varav ett 30-tal svåra. Ett olycka med dödlig utgång inträffade i fjol. Till det ska läggas helgens allvarliga olycka.

Singelolyckor
Längs Gamla Stockholmsvägen inträffar en hel del singelolyckor men också krockar med vilt, framför allt rådjur med personskador som följd. Christina Eklööf tror att just rådjursolyckorna kan vara betydligt fler, men att det finns ett mörkertal eftersom en del kollisioner med vilt kanske bara resulterar i plåtskador som inte anmäls.
Enkäten bland hushållen intill väg 255 är ännu inte slutförd. Men några önskemål har utkristalliserats.
- Det handlar till exempel om gång- och cykelvägar, hastighetsbegränsningar och belysning, säger Christina Eklööf.

"Klassisk olycksväg"
Gamla Stockholmsvägen, väg 255, blev en vacker sidoväg när E4 invigdes för snart 30 år sedan. Den slingrar sig genom ett öppet Mälarlandskap med skogspartier. Men vägen är knappast lämplig varken för gående eller cyklister även om omgivningarna skulle inbjuda till det. Vägen är tämligen smal och trafiken tidvis tät.
— En klassisk olycksväg, håller trafikkonsulent Staffan Gräns hos NTF i Uppsala län med om.
- Att den är så olycksdrabbad beror nog på att den är smal med få omkörningsmöjligheter och med mycket träd längs vägen. Och den har mycket pendlingstrafik. Det bidrar till olyckorna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!