Vilket fantastiskt påfund det är med lampor, särskilt när man bor i Sverige och oundvikligen lever i mörker stora delar av året. Visst, stearinljus och fotogenlampor i alla ära, men det är bra skönt att bara trycka på knappen. Varde ljus! Lika enkelt är det att släcka, vilket vi bör tänka på för klotets skull.
Men lampor lyser inte bara upp. De ger oss allt från funktionell arbetsbelysning till stämningsfullt mysljus. Själva armaturen är lika omväxlande och sätter sin prägel på inredningen beroende på form och färg.
Klassiker kan man kalla lampor som fortfarande säljs snart hundra år efter sin tillblivelse, som kopieras flitigt och som inspirerar andra till nya former och tekniska lösningar. Eva Seeman är intendent på auktionshuset Bukowskis i Stockholm och möter i sitt jobb mängder av spännande formgivare och lampor av alla de slag. Ändå kan hon snabbt peka ut sina topp-fem favoriter.
– En som absolut ska vara med är Bauhauslampan ME1 från 1924, för att den fortfarande efter snart hundra år känns så modern. Av samma anledning väljer jag Poul Henningsens bordslampa PH 3/2 med kopparskärmar från 1926. Han var intresserad av att förbättra ljusspridning på ett närmast vetenskapligt sätt.
Suspendig Ceiling Light är en takarmatur av Angelo Lelli från 1954 som också får en plats på Eva Seemans lista. Mycket tack vare den delikata formen med fiskelinor som gör att den ser ut som ett flygande pappersark i vinden. Fransmannen Serge Mouilles likaså, med sina häftiga ikoniska, svartlackerade armaturer. Också de från femtiotalet.
Femte platsen kniper Albert Cheuret med en alabaster- och bronsarmatur. Ganska otippat, även för Eva.
– För några månader sedan skulle jag aldrig ha nämnt den här, men vi har en till försäljning nu på höstens Moderna auktion. Den är något helt annat än de övriga. En glamourös skapelse från någon gång mellan 1925 och 1930. Lika mycket en rumsskulptur som en armatur. Den ger snarare stämningsbelysning än något att läsa vid.
Att ha kunskap om armaturerna och deras konstruktion, som Eva Seeman, kan ge en extra dimension åt vilka lampor man väljer. Det är ett bra tips att läsa på om vilka intentioner formgivaren hade när han eller hon designade just den lampan du gillar. Det är allt från irritation över fula sladdar till att den ska vara lätt och billig att tillverka som haft betydelse för den slutgiltiga formen. Då blir dessutom ditt val av belysning inte bara en fråga om en snygg armatur och ett bra ljus utan också en rolig snackis.