Gallerian är liten, och vill profilera sig med lite mer exklusiva varumärken. Men efter några butiksflyttar och fem år efter invigningen innehåller Galleria Dragarbrunn en hel del döda ytor. Jannice Eriksson är butikschef för klädaffären Newhouse, och tror mycket på hyresvärdens planer.
– Nu är det lite trist atmosfär här eftersom det är tomt på sina håll. En del tror att det beror på att butiker har slagit igen, men så är det ju inte. Jag ser bara positivt på att de ska bygga om, de får gärna börja imorgon, säger Jannice Eriksson.
Newhouse är en av butikerna som har funnits med sedan starten i april 2007. Och man har inga planer på att flytta.
– Vi har haft en bra start här, och Uppsalaborna har börjat styra sina steg hitåt.
Fastighetsägaren Aspholmen talade om en ombyggnad redan för två år sedan. Än finns inget datum för när byggarbetena ska inledas, men det blir under senare delen av våren och till hösten ska allt vara klart.
Den största skillnaden blir att alla butiker får egna entréer.
– Det blir sex entréer. Det kommer att vara de butiker som vi har i dag, och ytterligare en butik som ska flytta in, säger Björn Johansson, fastighetschef för Aspholmen i Uppsala.
Vilken det är vill han inte tala om, eftersom kontrakten inte är klara, men berättar att det handlar om en klädbutik.
Konceptet för Galleria Dragarbrunn har varit ifrågasatt under åren – ser det inte ofta väldigt tomt ut i butikerna? Går det att dra kunder till dyrare varumärken en bit bort från de stora affärsstråken? Men fastighetsägaren och de butiksägare som UNT har talat med tror att både läget och innehållet fungerar bra.
– De butiker vi har i gallerian är mer eller mindre som egna destinationer, kunderna söker varumärkena och de drar folk av egen kraft, säger Björn Johansson.