"Gäller att hitta det annorlunda"

Vårda företagets rötter och hitta bra ledord att hålla fast vid. Det är två konkreta marknadsföringsråd från Björn von Matérn, informationschef på vodkatillverkaren Absolut.

Björn Von Matérn gästade Uppsala på tisdagen.

Björn Von Matérn gästade Uppsala på tisdagen.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2012-11-21 11:07

På tisdagen gästade han Uppsala för ett frukostmöte för marknadsförare.

Företag hänvisar ofta till sin historia i reklamen. Det finns väl knappt en ölsort som inte bryggts av munkar eller bilmärken som inte har varit med och utvecklat den ena eller andra tekniken i bilens barndom. Rötterna har betydelse.
– Ursprunget är viktigt, att man verkligen tar hand om det man byggt upp. Det gäller alla företag, säger Björn von Matérn under en pratstund med UNT efter frukostmötet i Villa Isola.

Björn von Matérn talar om vikten av att företaget hittar just sin ”story”. Den kan vara historisk, men behöver inte vara det.
– Har man en bra story då vårdar man den, råder han bestämt.

Absolut är just en berättelse om framgångsrik marknadsföring. Från starten med den konstiga flaskan och 1980-talets samarbete med konstnären Andy Warhol har Absolut förknippats med kreativitet och exklusivitet. Absolut har fler än en story. Om tråden bakåt till L.O. Smith, 1800-talets brännvinskung som var upphovsman till Absolut rent brännvin. Om produktionen i Åhus där allt vete levereras av Skånes bönder. Och förstås om det konstnärliga och om förpackningen.
– Där har Absolut en bra grund. Det finns en skattkista med historier, konstaterar Björn von Matérn som menar att franska ägaren Pernod Ricard köpte Vin och sprit, där Absolut ingick, från svenska staten bland annat tack vare Absoluts starka story.

När det gäller ledord har Absolut två, berättar Björn von Matérn: kvalitet och kreativitet.
– Det är det som vi håller oss till.

Men hur ska man marknadsföra där företagen främst konkurrerar med lågt pris?
– Det gäller att hitta de nya grejerna, det annorlunda som ingen annan har tänkt på, säger Björn von Matérn.

Han poängterar att den som fokuserar på sitt arv i marknadsföringen inte får glömma att samtidigt vara aktuell.
– För att vara det måste man hela tiden förnya sig.

Absoluts nyheter får sin verkliga prövning när de testas i USA, där vodkamarknaden är mogen och det finns ett otal sorter att välja mellan. Där lanseras nu bland annat en dyrare vodka i begränsad upplaga och en blandad vodka där spriten kombinerats med mousserande vin.

I Sverige finns en annan nyhet: Absolut har låtit göra fyra miljoner flaskor med olika mönster där ingen är lik någon annan.
– Det har med vårt kreativa arv att göra. Men det är en samlares mardröm, Björn von Matérn.

Fakta The Absolut Company

Absolut lanserades 1979 och fick stort genomslag bland annat tack vare sin flaska. 2008 såldes varumärket tillsammans med resten av statliga Vin och sprit till Pernod Ricard för 55 miljarder kronor. 2010 sattes nytt försäljningsrekord: 99 miljoner liter. Absoluts huvudmarknad är USA. Nya områden är Kina och delar av Afrika.

Absolut Company har 200 anställda i Stockholm. Åhusfabriken sysselsätter 370 personer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!