Gågatan förlängs

Gågatan i Uppsala förlängs till Linnégatan på försök under sommaren. Det beslutade gatu- och samhällsmiljönämnden på torsdagen.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2014-04-24 20:48

Beslutet innebär att motortrafik förbjuds på Svartbäcksgatan mellan S:t Olofsgatan och Linnégatan från 15 maj till 30 september. Beslutet är en del av kommunens projekt Innerstadsstrategi och redan tidigare har gågatan förlängts med en upphöjning över passagen vid S:t Olofsgatan. Man bygger dock inte om gatan under försöksperioden utan det blir en tillfällig lokal trafikföreskrift om förbjuden motortrafik. Skillnaden mot resten av gågatan till Bangårdsgatan är dock att förbudet inte gäller fordon i linjetrafik, taxi och vissa mopeder. Undantag görs också för varutransporter, renhållningsfordon, färdtjänst och boende med parkeringsplats. Även utryckningsfordon får passera. Redan nu är gatan avstängd för motortrafik i sydöstlig riktning.

Syftet med försöket är att få ett rikare gatuliv och förbättra framkomligheten för oskyddade trafikanter. Efter testperioden ska försöket utvärderas för att se hur en eventuell förlängning av gågatan påverkar handel, restauranger och boende.

– Nu blir Uppsala ännu mer attraktivt för boende och besökare när ytterligare ett rum för kafé och restaurangverksamhet öppnas. I och med beslutet kan hela trottoarerna utnyttjas av näringsidkarna, då de gående och rullstolsburna kan använda gatan, säger Stefan Hanna (C), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

Alla näringsidkare längs gatan är dock inte positiva till beslutet. Bland annat företrädarna för Cykel-Viktor vilket framgår av enkäten här intill.

Nämnden var enig om att förlänga gågatan, men oppositionen ville gå ett steg längre.

– Vi är i grunden positiva och har ju lagt fram det här förslaget för länge sedan, men vi tycker att man ska göra gågatan permanent på en gång. Då blir det också lättare att göra de nödvändiga fysiska förändringarna i gaturummet, säger Johan Lundqvist (MP), vice ordförande i nämnden.

Idén om att förlänga gågatan till Linnéträdgården presenterades hösten 2012 och då presenterades även förslaget att göra Drottninggatan till en bilfri paradgata.

– Beslutet att göra Drottninggatan till en paradgata är ju redan fattat, men att göra den fri från motortrafik går inte så länge busstrafiken inte kan ledas någon annan stans, säger Stefan Hanna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!