Fyristorg var raggarnas borg

PÄ lördag Àr det dags för den stora bilutstÀllningen American Car Show i Slottsparken. Annars Àr Fyristorg Uppsalas raggartorg nummer ett. Vi samlar ett gÀng för att höra hur livet som Uppsalaraggare pÄ 1970-talet var.

Foto:

Uppsala2013-08-14 10:58

För tre Är sedan startade Ove Kalldin en Facebookgrupp för Uppsalabor med minnen frÄn platser som Fyristorg, S:t Eriks och Gamla torget under 1970- och 1980-talet. Han gjorde det av nostalgi och i hopp om att ÄterfÄ kontakt med gamla ungdomsvÀnner. I dag har gruppen över 750 medlemmar och en strid ström av gamla fotografier, Äterblickar och bilsnack dyker hela tiden upp.
– Vi hade jĂ€kligt mycket roligt tillsammans. Mitt i natten kunde nĂ„gon sĂ€ga: ”Nu Ă„ker vi och badar”. SĂ„ stack vi i vĂ€g. Hoppade över stĂ€ngslet i BĂ€linge, Ă„kte till FjĂ€llnora eller LĂ€nna, sĂ€ger han dĂ€r han sitter utanför klubben Honky Tonks klubbstuga i nĂ€rheten av Slavsta tillsammans med nĂ„gra andra gamla Uppsalaraggare. Kaffetermosen skickas runt bordet. Skratt blandas med minnen.
– Kommer ni ihĂ„g Nordan? Cykel-Gurra? Som envisades med att cykla överallt, frĂ„gar nĂ„gon. Alla nickar leende och historierna avlöser varandra.
– Det var otroligt god stĂ€mning. Alla tog hand om varandra, sĂ€ger Ann Haglund Persson som hĂ€ngde pĂ„ Fyristorg sĂ„ gott som varenda kvĂ€ll under 70-talet.

PÄ grusplanen stÄr en svart Cadillac med pÄmÄlade dödskallar, en gul Cadillac Eldorado -67, en blÄ Chrysler Newport frÄn 1966 och en underbart bullig Chrysler Windsor frÄn 1960 med pressveck utmed sidorna och utÄtvikta stjÀrtfenor. Den sistnÀmnda har körts hit med ömma hÀnder av Uppsalabon Madelene Kjellberg som fÄtt lÄna dem av sambon Ulf Pettersson. Bilen, som importerats frÄn Kalifornien, Àr hans ögonsten. Hon ler stort:
– Han lĂ„ter aldrig nĂ„gon lĂ„na den. Men i dag sa han ”kom förbi jobbet och byt bil med mig innan du trĂ€ffar UNT”. Jag blev alldeles chockad faktiskt. Det mĂ„ste vĂ€l vara ett slags godkĂ€nnande?

1979 började hon hÀnga pÄ Fyristorg, som Àn i dag Àr det givna raggartorget i Uppsala. DÄ var hon 14 Är.
– PĂ„ fredagarna och lördagarna var de alltid fullt med folk pĂ„ Fyristorg. JĂ€mt. Ibland pĂ„ vardagarna ocksĂ„. Det var allt frĂ„n 14-Ă„ringar som jag till 40-Ă„ringar. Mycket trevligt folk.

Vad gjorde ni?
– Man gick runt och pratade. Sen var det klart att man snurrade runt grann. Åkte till Svista och tog en kopp kaffe, sĂ€ger hon.

I Svista fanns ett motell och vÀrdshus som raggarna gillade att hÀnga pÄ.
– Man Ă„kte dit och kĂ€kade och hĂ€rjade, inflikar Micke Johansson som Ă€r medlem i Uppsalaklubben Honky Tonk som arrangerar American Car Club.
– De kĂ€nde igen oss allihop. Var vi alldeles för stökiga fick vi hoppa ut pĂ„ utsidan och sitta dĂ€r och kĂ€ka, fortsĂ€tter han.

Var det mycket supande?
– Jo, de flesta var vĂ€l onyktra utom chaufförerna. Det kunde bli brĂ„k och tjafs sĂ„ klart. NĂ„gon kanske blev kastad i Ă„n, sĂ€ger Madelene Kjellberg.

En gÄng körde en bil sönder pumpen utanför Upplandsmuseet, andra kvÀllar kunde det bli dragracing pÄ Rapsgatan eller JÀllarakan. AvstÄndet till studenterna som hÀngde pÄ nationerna var enormt och relationen med polisen stundtals rÀtt kylig.
– PĂ„ studentnation har man aldrig fĂ„tt gĂ„ in. Inte lĂ„ng stund i alla fall. Och polisen jagade bort oss sĂ„ fort de kunde, sĂ€ger Hans Sahlström som Ă€r född 1952 och fick följa med nĂ„gra Ă€ldre grabbar pĂ„ cruising lĂ€ngs SvartbĂ€cksgatan som tolvĂ„ring. Det var 60-tal och raggarkulturen blomstrade. Han fastnade fullstĂ€ndigt.
– Man hĂ€ngde mycket vid Dino-X och korvmojjen pĂ„ Repslagargatan. Och meckade vid Vaksalaskroten förstĂ„s. DĂ€r fanns allt man behövde.

1969 skaffade han en egen bil, en Ford Sefir som han köpte för hundra kronor. Han rÀknar upp ett antal bilar han haft sedan dess. TvÄ gÄngar har han förvandlat rostiga bilvrak till anstÀndiga Äk.
– Och nu Ă„ker jag Cadillac.
– Det gĂ€ller att komma upp sig i livet, kommenterar Micke Johansson med ett leende.

Det drogs nog en och annan lÀttnadens suck nÀr raggarna, som startade klubben Honky Tonk i mitten av 70-talet, till slut fick nÄgra utdömda baracker av Uppsala kommun. Barackerna hamnade först i Röbo men klubben har tvingats flytta nÄgra gÄnger sedan dess.

I dag har klubben ett 50-tal medlemmar och har fÄtt flera avknoppningar i Uppsala. Den största Àr Rebels Car Club.

PĂ„ vĂ€ggarna i Honky Tonks klubblokal hĂ€nger gamla festbilder och tidningsklipp. Madelene Kjellberg pekar pĂ„ en artikel frĂ„n UNT i november 1975 med rubriken SlagsmĂ„l, stölder och vandalisering nĂ€r raggare invaderade Uppsala”.

Artikeln berÀttar om upplopp och hundratals bilar i centrala Uppsala. En hel del av ungdomarna kom frÄn Stockholm.
– Det Ă€r det hĂ€r man vill komma ifrĂ„n nu, sĂ€ger hon.

I dag Àr raggarkulturen lugnare. Klubbarna hÄller ihop och Äker pÄ varandras fester. SÄ var det inte tidigare.
– I början var det slagsmĂ„l nĂ€stan varenda gĂ„ng man Ă„kte nĂ„gonstans, sĂ€ger Micke Johansson. Han Ă€r uppvĂ€xt pĂ„ en bondgĂ„rd i Berga utanför Uppsala. Motorintresset vĂ€cktes via gĂ„rdens traktor. Senare blev det trimmad moppe, körkort och egen bil.
– Fast jag Ă€gde faktiskt nĂ„gra vanliga europĂ©er innan jag skaffade raggarbil. 77-78 gjorde jag de första svĂ€ngarna in till Uppsala. Men vi bondraggare med Volvo fick hĂ„lla oss vid S:t Eriks torg. Kom man till Fyristorg var det risk att bilen skulle hamna i plurret.

Han pekar pĂ„ en bild pĂ„ en glĂ€nsande röd Pontiac -58 pĂ„ vĂ€ggen. Den tillhörde Göran ”Judo” Johansson. Stadens okrönte raggarkung.
– Han var vĂ€l bland vĂ€rstingarna. SnĂ€ll men kunde ta i ocksĂ„.

PÄ ett foto frÄn 1975 sitter Ann Haglund Andersson i en Cheva -58 med bland andra den beryktade Judo. Hon var 18 Är dÄ, en bilintresserad pojkflicka och inbiten raggare. Upploppen minns hon vÀl, men tycker att UNT överdrev.
– Vi Ă„kte runt för att ha roligt. Inte för att brĂ„ka, men oftast blev det sĂ„. BrĂ„ken var framför allt med polisen. Det spelade ingen roll om vi Ă„kte till Sala eller Stockholm. Vart vi Ă€n kom försökte de mota i vĂ€g oss.

Sedan Ove Kalldin startade Facebookgruppen har det blivit tvĂ„ ”nostalgiska Ă„tertrĂ€ffar” som Madelene Kjellberg dragit ihop. Den senaste var i vĂ„ras. Ett hundratal personer kom för att prata minnen och umgĂ„s och över 30 amerikanare radades upp pĂ„ parkeringen utanför Biltema i BolĂ€nderna.

FrĂ„n Biltema cruisade de till Fyristorg innan kvĂ€llen avslutades med en grillfest pĂ„ Rebels Car Club. Under nĂ„gon timme fylldes Fyristorg av raggare – precis som en vanlig fredags- eller lördagskvĂ€ll under 70- talet.

För mÄnga som var med pÄ den tiden har bilintresset fortsatt. PÄ vintrarna mekar de med bilarna och pÄ somrarna finns det nog med motortrÀffar för att fylla varenda helg.
– MĂ„nga har börjat om igen och köpt raggarbil nĂ€r de fĂ„tt ihop allt med barn, betalt kĂ„ken och Volvon och kommit pĂ„ grön kvist igen, sĂ€ger Micke Johansson.

Fotnot:
Den nostalgiska Facebookgruppen heter ”PĂ„ stan, 70-tal, 80-tal, fyristorg, st.erikstorg, gamla torget”.

FAKTA: RAGGARE

Bakgrund:
Raggarna dök upp under 1950-talet i Sverige som en ungdomsrörelse. Raggarna delade intresset för amerikanska bilar, raggarÄk, och att meka och köra omkring med dem. De pÄverkades av amerikanska mediala förebilder som James Dean i filmen Ung Rebell (1955) och Elvis Presley. Nu- tidens raggare, som inte behöver vara ungdomar, har framför allt intresset för amerikanska bilar av 50-talsmodell gemensamt med sina föregÄngare.

American Car Show:
Den 17 augusti ordnar den klassiska Uppsalaklubben Honky Tonk bilutstÀllningen American Car Show i Slottsparken klockan 10-17.

(KĂ€lla: Nationalencyklopedin)

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om