För tre år sedan startade Ove Kalldin en Facebookgrupp för Uppsalabor med minnen från platser som Fyristorg, S:t Eriks och Gamla torget under 1970- och 1980-talet. Han gjorde det av nostalgi och i hopp om att återfå kontakt med gamla ungdomsvänner. I dag har gruppen över 750 medlemmar och en strid ström av gamla fotografier, återblickar och bilsnack dyker hela tiden upp.
– Vi hade jäkligt mycket roligt tillsammans. Mitt i natten kunde någon säga: ”Nu åker vi och badar”. Så stack vi i väg. Hoppade över stängslet i Bälinge, åkte till Fjällnora eller Länna, säger han där han sitter utanför klubben Honky Tonks klubbstuga i närheten av Slavsta tillsammans med några andra gamla Uppsalaraggare. Kaffetermosen skickas runt bordet. Skratt blandas med minnen.
– Kommer ni ihåg Nordan? Cykel-Gurra? Som envisades med att cykla överallt, frågar någon. Alla nickar leende och historierna avlöser varandra.
– Det var otroligt god stämning. Alla tog hand om varandra, säger Ann Haglund Persson som hängde på Fyristorg så gott som varenda kväll under 70-talet.
På grusplanen står en svart Cadillac med påmålade dödskallar, en gul Cadillac Eldorado -67, en blå Chrysler Newport från 1966 och en underbart bullig Chrysler Windsor från 1960 med pressveck utmed sidorna och utåtvikta stjärtfenor. Den sistnämnda har körts hit med ömma händer av Uppsalabon Madelene Kjellberg som fått låna dem av sambon Ulf Pettersson. Bilen, som importerats från Kalifornien, är hans ögonsten. Hon ler stort:
– Han låter aldrig någon låna den. Men i dag sa han ”kom förbi jobbet och byt bil med mig innan du träffar UNT”. Jag blev alldeles chockad faktiskt. Det måste väl vara ett slags godkännande?
1979 började hon hänga på Fyristorg, som än i dag är det givna raggartorget i Uppsala. Då var hon 14 år.
– På fredagarna och lördagarna var de alltid fullt med folk på Fyristorg. Jämt. Ibland på vardagarna också. Det var allt från 14-åringar som jag till 40-åringar. Mycket trevligt folk.
Vad gjorde ni?
– Man gick runt och pratade. Sen var det klart att man snurrade runt grann. Åkte till Svista och tog en kopp kaffe, säger hon.
I Svista fanns ett motell och värdshus som raggarna gillade att hänga på.
– Man åkte dit och käkade och härjade, inflikar Micke Johansson som är medlem i Uppsalaklubben Honky Tonk som arrangerar American Car Club.
– De kände igen oss allihop. Var vi alldeles för stökiga fick vi hoppa ut på utsidan och sitta där och käka, fortsätter han.
Var det mycket supande?
– Jo, de flesta var väl onyktra utom chaufförerna. Det kunde bli bråk och tjafs så klart. Någon kanske blev kastad i ån, säger Madelene Kjellberg.
En gång körde en bil sönder pumpen utanför Upplandsmuseet, andra kvällar kunde det bli dragracing på Rapsgatan eller Jällarakan. Avståndet till studenterna som hängde på nationerna var enormt och relationen med polisen stundtals rätt kylig.
– På studentnation har man aldrig fått gå in. Inte lång stund i alla fall. Och polisen jagade bort oss så fort de kunde, säger Hans Sahlström som är född 1952 och fick följa med några äldre grabbar på cruising längs Svartbäcksgatan som tolvåring. Det var 60-tal och raggarkulturen blomstrade. Han fastnade fullständigt.
– Man hängde mycket vid Dino-X och korvmojjen på Repslagargatan. Och meckade vid Vaksalaskroten förstås. Där fanns allt man behövde.
1969 skaffade han en egen bil, en Ford Sefir som han köpte för hundra kronor. Han räknar upp ett antal bilar han haft sedan dess. Två gångar har han förvandlat rostiga bilvrak till anständiga åk.
– Och nu åker jag Cadillac.
– Det gäller att komma upp sig i livet, kommenterar Micke Johansson med ett leende.
Det drogs nog en och annan lättnadens suck när raggarna, som startade klubben Honky Tonk i mitten av 70-talet, till slut fick några utdömda baracker av Uppsala kommun. Barackerna hamnade först i Röbo men klubben har tvingats flytta några gånger sedan dess.
I dag har klubben ett 50-tal medlemmar och har fått flera avknoppningar i Uppsala. Den största är Rebels Car Club.
På väggarna i Honky Tonks klubblokal hänger gamla festbilder och tidningsklipp. Madelene Kjellberg pekar på en artikel från UNT i november 1975 med rubriken Slagsmål, stölder och vandalisering när raggare invaderade Uppsala”.
Artikeln berättar om upplopp och hundratals bilar i centrala Uppsala. En hel del av ungdomarna kom från Stockholm.
– Det är det här man vill komma ifrån nu, säger hon.
I dag är raggarkulturen lugnare. Klubbarna håller ihop och åker på varandras fester. Så var det inte tidigare.
– I början var det slagsmål nästan varenda gång man åkte någonstans, säger Micke Johansson. Han är uppväxt på en bondgård i Berga utanför Uppsala. Motorintresset väcktes via gårdens traktor. Senare blev det trimmad moppe, körkort och egen bil.
– Fast jag ägde faktiskt några vanliga européer innan jag skaffade raggarbil. 77-78 gjorde jag de första svängarna in till Uppsala. Men vi bondraggare med Volvo fick hålla oss vid S:t Eriks torg. Kom man till Fyristorg var det risk att bilen skulle hamna i plurret.
Han pekar på en bild på en glänsande röd Pontiac -58 på väggen. Den tillhörde Göran ”Judo” Johansson. Stadens okrönte raggarkung.
– Han var väl bland värstingarna. Snäll men kunde ta i också.
På ett foto från 1975 sitter Ann Haglund Andersson i en Cheva -58 med bland andra den beryktade Judo. Hon var 18 år då, en bilintresserad pojkflicka och inbiten raggare. Upploppen minns hon väl, men tycker att UNT överdrev.
– Vi åkte runt för att ha roligt. Inte för att bråka, men oftast blev det så. Bråken var framför allt med polisen. Det spelade ingen roll om vi åkte till Sala eller Stockholm. Vart vi än kom försökte de mota i väg oss.
Sedan Ove Kalldin startade Facebookgruppen har det blivit två ”nostalgiska återträffar” som Madelene Kjellberg dragit ihop. Den senaste var i våras. Ett hundratal personer kom för att prata minnen och umgås och över 30 amerikanare radades upp på parkeringen utanför Biltema i Boländerna.
Från Biltema cruisade de till Fyristorg innan kvällen avslutades med en grillfest på Rebels Car Club. Under någon timme fylldes Fyristorg av raggare – precis som en vanlig fredags- eller lördagskväll under 70- talet.
För många som var med på den tiden har bilintresset fortsatt. På vintrarna mekar de med bilarna och på somrarna finns det nog med motorträffar för att fylla varenda helg.
– Många har börjat om igen och köpt raggarbil när de fått ihop allt med barn, betalt kåken och Volvon och kommit på grön kvist igen, säger Micke Johansson.
Fotnot:
Den nostalgiska Facebookgruppen heter ”På stan, 70-tal, 80-tal, fyristorg, st.erikstorg, gamla torget”.