FrÄn och med denna hösttermin Àndras betygsÀttningen. Nu fÄr lÀrarna friare tyglar och ska göra en helhetsbedömning av elevens kunskaper. TredjeÄrselever pÄ Fyrisskolans teknikprogram vÀlkomnar förÀndringen.
â Det finns nog inga rakt av negativa konsekvenser. Ifall man har det mesta pĂ„ en viss nivĂ„, men nĂ„got pĂ„ E, sĂ„ Ă€r det större chans att fĂ„ det högre betyget. Och sĂ„ Ă€r det bra att lĂ€rarna fĂ„r mer frihet, sĂ€ger Alexander Wiklund.
Erik Byström kÀnner att stressen kommer minska med det nya systemet.
â Jag kĂ€nner en liten lĂ€ttnad, om det nu rĂ„kar vara nĂ„got man missar pĂ„ ett matteprov blir det lite sĂ€krare att lĂ€raren inte kommer dra ner mig jĂ€ttemycket.
PÄ det gamla sÀttet skulle ett antal kriterier prickas av för att uppnÄ ett visst betyg. MÄns Ehrengren förklarar:
â Om man har nĂ„got pĂ„ E kan man inte fĂ„ högre Ă€n ett D, Ă€ven fast man har allt annat pĂ„ A. Det Ă€r jobbigt, om man Ă€r sĂ€mre i nĂ„got sĂ„ vet man att ens betyg Ă€r förstört.
â Som i dans, man kanske inte har nĂ„gon taktkĂ€nsla men Ă€r jĂ€ttebra pĂ„ allt annat. DĂ„ vill man inte bara ha ett D, fortsĂ€tter Pelle Lindvall.
Hur var det att ha det förra systemet?
â För de som Ă€r vĂ€ldigt motiverade att höja sig i de dĂ„liga delarna kanske det Ă€r bra med en pricklista, men för mig var det bara en stress, sĂ€ger MĂ„ns Ehrengren.
Eftersom lÀraren ser till helheten nu, kÀnner ni press att de kan bedöma er hela tiden?
â Jag trodde de redan gjorde det, svarar MĂ„ns Ehrengren.
Blickarna riktas mot Anna Toutin, lÀrare i historia, engelska och svenska. StÀmmer det att elevernas varje steg kan hamna i totalbedömningen?
â Elever tror ju att jag bedömer den första övningsuppgiften. Först mĂ„ste jag lĂ€ra dem nĂ„got, sedan fĂ„r de jobba och sedan mĂ€ter jag. Det Ă€r ju inte det sĂ€msta hoppet över ribban som mĂ€ts, utan det bĂ€sta.
Enligt Anna Toutin kommer de flesta elever inte mÀrka av skillnaden, det Àr sÀllan elever Àr vÀldigt ojÀmna i ett Àmne. Hon anser att skolsystemet Àndras för ofta.
â HĂ„ll tassarna borta frĂ„n skolan sĂ„ att vi fĂ„r arbetsro, och lĂ„t professionen bestĂ€mma i högre grad istĂ€llet för politikerna.
Varför tror du att politikerna valt att göra den hÀr Àndringen?
â Jag tror de vill visa handlingskraft. De Ă€r bekymrade över de urusla Pisa-resultaten och försĂ€mrade lĂ€sförstĂ„elsen, sĂ€ger hon.