Märsta. – Det uppstod efterhand nya problem som förvärrade situationen. Men fyra timmars försening är oacceptabelt, och vi lyckades inte fullt ut med att informera passagerarna, säger Anna Zimmerling på Trafikverket.
Det var i rusningstid som ett södergående SJ-tåg och ett mötande pendeltåg blev stående jämsides strax söder om Märsta station efter att en kontaktledning rivits ned. Vid 20-tiden evakuerades passagerarna från SJ-tåget till pendeltåget. Efter ytterligare förseningar drogs tåget av ett diesellok till Rosersberg, där alla som skulle till Märsta fick byta till buss, och sedan vidare till Stockholm central – mer än fyra timmar efter utsatt tid.
Evakueringen till ett redan fullt tåg utan toaletter som sedan blev stående i timmar får kritik av resenärer. Men Anna Zimmerling menar att beslutet var rätt utifrån vad man visste då.
– Vi trodde att det skulle gå snabbt att få tillbaka spänningen på pendeltåget så att det kunde köra sista biten till Märsta station.
Trots att ledningen i det läget inte var strömförande fick ingen gå tillbaka till plattformen i Märsta. Kan du förstå passagerare som blev frustrerade?
– Ja. Men en evakuering ska ske under ordnade former. Vi ska inte släppa ut passagerare där vi inte kan ta hand om dem.
Felet stoppade tågförbindelserna mellan Märsta och Stockholm hela kvällen. Hur ledningen revs ner är inte fastställt men den bakomliggande orsaken är att infrastrukturen är sliten och hårt trafikerad.