Fyra nya biogasbussar blir de sista

Uppsalabuss vill fortsätta miljösatsningarna när biogasen tryter. Men bolaget har inte råd med alternativen när nytt drivmedel handlas upp under våren. Mer pengar måste till om trafiken ska bli miljövänlig.

Uppsala2006-01-20 23:37
Uppsalabuss har investerat drygt tretton miljoner kronor i fyra nya, ledade, biogasbussar. Arton meter långa, med plats för 103 passagerare och försedda med det senaste inom handikappteknik ska de minska avgasutsläppen i Uppsalatrafiken. Bussarna blir dock de sista som bolaget köper in. Som UNT berättat räcker inte biogasproduktionen till fler.
Uppsalabuss styrelseordförande, landstingsrådet Lena Rönnberg (s), anser dock att bolagets miljösatsningar måste fortsätta. Hon har ett folkhälsoperspektiv på frågan.
— Vi har svåra luftföroreningar i Uppsalas innerstad och busstrafiken står för en stor del av dem. Det har folkhälsoinstitutet nyligen lyft fram i en rapport. Miljön kommer att fortsätta vara dålig om vi inte hittar andra drivmedel, säger hon.

UNT: Vad tycker du man ska göra?
— Uppsalabuss kan inte göra mer nu. Men ägarna måste ta sig en funderare på nya alternativ utifrån ett folkhälsoperspektiv, säger Lena Rönnberg.
Samtidigt ska Uppsala kommun ska göra en ny drivmedelsupphandling under våren för de kommande tre åren. I den ingår också Uppsalabuss. Det finns miljövänliga alternativ på marknaden i form av etanol, så kallad Ecopar och andra bränslen. Men det blir för dyrt för bolaget i dagsläget.
— Vi har inte ekonomi för att klara det. Då måste våra uppdragsgivare, Gatu- och trafiknämnden, skjuta till mer pengar. Uppsalabuss är ett av landets minst skattesubventionerade kommunala bussbolag i dag, säger Uppsalabuss vd Claes-Göran Alm.
I biogasanläggningen har kommunen pumpat in 130 miljoner kronor sedan starten för tio år sedan. Ursprungskalkylen låg på 34 miljoner. Just nu byggs den om för 15 miljoner. Politiskt har Miljöpartiet drivit projektet hårdast:
— Det ser dyrt ut. Men i längden kommer det att löna sig. Samtidigt måste vi göra nysatsningar för att minska växthuseffekten, säger miljöpartisten Maria Gardfjell.

UNT: Det är dyrt, 209 kronor att köra med per mil. Vanlig diesel kostar 30 kronor?
— Vi skulle ha tagit mer hjälp utifrån under projektets gång och sökt ekonomiskt stöd från staten i stället för att experimentera själva. För den ombyggnad som nu görs hade vi kunnat få statligt stöd, så kallat Klimp-bidrag, men vi kunde inte enas politiskt om det över blockgränserna och då blev det inget, säger Maria Gardfjell.
Hon vill dock fortsätta miljösatsningarna, bland annat med etanoldrift av bussarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!