Fyra av tio nöjda med kollektivtrafiken

Fyra av tio Uppsalabor tycker att kollektivtrafiken fungerar bra, enligt en opinionsundersökning som UNT låtit göra. De flesta övriga har ingen uppfattning alls. I Uppsala väljer nämligen många cykel eller bil.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2010-07-11 07:02

Tätare turer, och på sikt spårvagnstrafik, är politikernas recept för att öka det kollektiva åkandet.
Anders Westerlind (fp), är ordförande i gatu- och trafiknämnden, och kommenterar undersökningen så här:
– Det är absolut ingen siffra man kan vara nöjd med, och ska man utöka kollektivtrafiken måste den siffran bli högre. Men jag tycker vi fått bra respons på våra två nya stomlinjer.

Det var i höstas som stomlinjerna med ökad turtäthet infördes: avgångar var tionde minut för buss 2, 5 och 7. Enligt Per Odelmalm, kollektivtrafiksamordnare på kommunen, har det lett till 10 procent fler påstigningar på de linjerna.
Biltrafiken dominerar dock fortfarande stadens trafik för mycket, vilket inte alls går ihop med kommunens miljömål. Per Odelmalm menar att en attitydförändring behövs från trafikutförarnas sida - från teknikorientering till serviceorientering - något som han menar har skett i övriga samhället, medan ”kollektivtrafiken fortfarande stampar på 1970-talets nivå”.

Enligt alliansen är det viktigaste för att öka kollektivtrafiken istället att få busstrafiken mer ”tåglik”, med hög framkomlighet och täta turer.
– När det gäller framkomlighet tror vi på något som blivit försenat i flera år, signalprioritering - bussen har en sändare som är i kontakt med rödljusen, så att det blir grönt när den närmar sig. Om inte upphandlingen går helt på tok så har vi det hela vägen in från Flogsta nästa år, säger Anders Westerlind (fp).
Ni har nyligen sänkt ambitionerna när det gäller minskningen av biltrafiken till år 2030 - målet att minska från dagens 39 procent till 24 procent av trafiken ändrades till ett mål om max 30 procent - är inte den målsättningen för svag?
– Jag tycker inte i grunden att biltrafik är något negativt, bilen har ju nästan alla fördelar, förutom miljön och trängseln. Någonstans tror jag på teknikutveckling också, att minska utsläppen på det sättet, säger Anders Westerlind. 

Så du tror inte transportsystemet behöver förändras i grunden mot mer kollektivt åkande?
– Målet är fortfarande en mycket aggressiv sänkning av bilåkandet. Om Uppsala ska fortsätta växa så måste kollektivtrafiken öka, annars får vi enorma trängselproblem, säger Anders Westerlind.
I ett tioårsperspektiv sätter han hoppet till spårvagnstrafik, som i bästa fall kan utgöra 50 procent av kollektivtrafiken.
Per-Eric Eriksson (s), andre vice ordförande i gatu- och trafiknämnden, kallar siffrorna på fyra av tio nöjda ”ett dråpslag för alla politiker”. Och även från oppositionens sida menar man ökad turtäthet och stomlinjer ska få fler att åka buss.
Per-Eric Eriksson anser också att man bör se över sträckningar för vissa linjer.
– Och lyssna på folket som bor i områdena! Sedan tycker jag också att man ska kraftigt rabattera priset för pensionärer och ungdomar, och överhuvudtaget se över taxan - den upplevs som hög av många, säger han.

Per-Eric Eriksson menar att oenigheten egentligen inte är så stor mellan de rödgröna i oppositionen och den borgerliga alliansen när det gäller satsningar på kollektivtrafik.
– Vi vill kanske gå fram lite snabbare, och borgarna lite långsammare.
Men generellt måste takten höjas i det politiska arbetet för att öka kollektivtrafiken.
– Ska vi klara Uppsalas miljö så måste vi jobba snabbare. Men att jaga bilister är inte politiskt populärt, säger Per-Eric Eriksson.

Kollektivtrafik i Uppsala

Antal påstigningar på stadsbussarna
1980-talet: cirka 20 miljoner årligen
1995: 11 miljoner
2000: 12,6 miljoner
2009: 14,7 miljoner
Att resandet minskat från 1980-talet trots att Uppsalaborna blivit många fler, beror enligt kommunen på att satsningarna på kollektivtrafik närapå halverades till följd av finanskrisen i början av 1990-talet.

Uppsala kommuns mål är att fördubbla kollektivtrafiken till 2020.
Resande med stadsbussarna har det senaste decenniet ökat med 15 procent, samtidigt som befolkningen ökat med 10 procent - vilket ger en ökning på 0,5 procent per år. För att nå fördubblingsmålet måste dock kollektivtrafiken öka med hela 7,2 procent per år.

På kommunens hemsida skriver man gällande sitt klimatarbete: ”Trafiken har hittills inte lyckats minska sin påverkan på klimatet (istället ökar den) och det är ett viktigt område där kraftfulla åtgärder måste sättas in”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!