Fuskanklagat bolag stoppas – krävs på 3 miljoner kronor

En person i Uppsala ska ha fått personlig assistans för över 3 miljoner kronor på falska grunder. Det är en av bristerna som framkommer i ett beslut att dra in tillståndet för bolaget som utförde assistansen.

IVO drar in tillståndet för ett bolag som ger personlig assistans i bland annat Uppsala. En brist är att bolaget saknat kontroll över att kommunenen betalat miljonersättning för assistans till en kund som uppgivit falskt hjälpbehov, enligt IVO.

IVO drar in tillståndet för ett bolag som ger personlig assistans i bland annat Uppsala. En brist är att bolaget saknat kontroll över att kommunenen betalat miljonersättning för assistans till en kund som uppgivit falskt hjälpbehov, enligt IVO.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Uppsala2021-03-12 19:00

Det är bolaget Kraft Assistans AB med säte i Örebro, men med en Uppsalabo som vd, som nu förlorar tillståndet för att syssla med personlig assistans. 

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, anger flera skäl till sitt beslut. Bland annat har bolaget kritiserats av Migrationsverket för att erbjuda direkta skenanställningar till personer som väntar på uppehållstillstånd.  

Enligt IVO har Migrationsverket exempel där de inte kunnat utesluta att inkomst från bolaget gått till någon annan än den anställde, som till arbetsgivaren eller att den anställde betalat för att få uppehållstillstånd.

Bakom beslutet finns också anmälningar av Uppsala kommun, bland annat om att assistenter arbetat mer än vad som är tillåtet enligt arbetstidslagen.

I ett fall har Uppsala kommun också krävt återbetalning på 3,3 miljoner kronor för felaktigt utbetalad ersättning för personlig assistans sedan 2017. Personen som fått insatsen ska enligt kommunen ha lämnat oriktiga uppgifter om sina förmågor och hjälpbehov. Uppsala kommun har polisanmält händelserna.

Kunden har överklagat kravet. Men även om det är kunden som blir återbetalningsskyldig ska assistansbolaget veta om assistans ges eller inte och ska ta ansvar för att "förvalta allmänna medel på ett betryggande och korrekt sätt", skriver IVO. 

Även Försäkringskassan har riktat krav mot Kraft Assistans, bland annat efter att en assistent varit på dygnskryssning utan kunden, samtidigt som personen redovisat att hen utfört personlig assistans. 

I ett annat fall har två assistenter varit utomlands samtidigt som de redovisat att de gett assistans i Sverige.  

IVO ser bristerna som så allvarliga och omfattande att tillståndet återkallas utan möjlighet att åtgärda bristerna.

Kraft Assistans har angett man inte tjänat på de fel som funnits när det gäller anställningsavtal. När det gäller Försäkringskassans krav på återbetalning har bolaget enligt IVO påpekat att fel i redovisningar förmodligen förekommer i alla assistansbolag och inte går att förhindra. 

Bolagets vd Thomas Sandberg Ghoreishi säger till UNT att assistensen skötts korrekt. 

– Vi hävdar med bestämdhet att inga skenavtal upprättats och att inga oegentligheter begåtts.

Bolaget har överklagat till förvaltningsrätten och hoppas att tillståndet blir kvar fram till rättens utslag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!